26 juni 2013

Tid att dö

Titel: Tid att dö
Originalets titel: Dead Time: The Murder Notebooks (2012)
Författare: Anne Cassidy
Översättare: Ylva Kempe
Serie: En mördares anteckningar #1
Antal sidor: 320
Utgivningsår: 2012
Förlag: Rabén & Sjögren
Läst: 22/6 - 24/6

Första meningen: "Rose betraktade blodet på armen."

Hon hade längtat efter att få träffa Joshua igen. Att få prata med någon som vet hur det är att vakna varje morgon och undra. Någon som kan hjälpa henne leta, sakna och hoppas.

Joshua, hennes styvbror, är de enda som kan förstå. En kväll för fem år sedan gick hans pappa och hennes mamma ut för att äta middag. Men kom aldrig tillbaka. 

Då var hon tolv, nu är hon sjutton. Sjutton år och plötsligt vittne till ett brutal knivmord. Kanske är det en varning. Från  någon som vet vad som hänt deras föräldrar. Från någon som håller henne under uppsikt...

Detta kan vara en av de bästa böcker jag läst i år! Den är superspännande och spänningen stiger hela tiden och den tar inte slut bara för att man har läst sista sidan. Detta är den första delen av fyra i serien En mördares anteckningar. Boken är lättläst, men jag hade lite svårt att komma in i boken, men när jag gjort det sträcklästa jag den. Jag tycker inte heller att den är förutsägbar.

Jag gillar hur Cassidy beskriver karaktärerna och jag tycker hon beskriver deras känslor på ett mycket, mycket realistiskt sätt. Till exempel beskriver hon hur det känns för Rose och Joshua att inte veta om deras föräldrar lever eller inte. Jag tycker om de tre huvudkaraktärerna Rose, Joshua och Joshuas rumskompis Skeggsie. Jag gillar också att man inte riktigt vet vad som här hänt Rose, Joshua och Skeggsie tidigare så jag hoppas att jag kommer få reda på det i de andra böckerna-Spänningen byggs hela tiden upp och jag kommer absolut att läsa de andra delarna i serien.

Det finns några småsaker jag stör mig på, men det är bara petitesser. Jag tycker inte att omslaget är särskilt snyggt, det är för mycket färg i min smak. Dessutom finns det ganska många upprepningar.

Boktipsets estimerade betyg var 4.5 men jag ger boken 4.8.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...