28 augusti 2013

Törst

Titel: Törst
Originalets titel: Vampire Academy (2008)
Författare: Richelle Mead
Översättare: Torun Lidfeldt Bager
Serie: Vampire academy #1
Antal sidor: 335
Utgivningsår: 2009
Förlag: Bonner Carlsen
Läst: 19/8 - 21/8

Första meningen: "Jag kände hennes skräck redan innan jag hörde hennes skrik."








Handling
Hetsiga rappkäftade Rose (dhampir, halvvampyr) och lugna eftertänksamma Lissa (moroi, vampyr) är bästa vänner. För två år sedan rymde de från sin internatskola, S:t Vladimir. Sedan dess har skolan och vampyrvärlden försökt spåra dem, och föra dem tillbaka till tryggheten i den ensligt belägna och mycket välbevakade skolan för vampyrer.
   Men den är inte alls trygg för Lissa. Hon har nämligen en väldigt speciell egenskap som många skulle vilja utnyttja, även om det betyder att Lissa själv dör eller blir galen.
   Och den här gången hinner Lissa och Rose inte undan när skolans spårare dyker upp ...

Vad jag tycker
Jag hade inga speciella förväntningar när jag började läsa och jag tyckte boken kändes ganska förvirrande. I början hade jag svårt att förstå mig på alla dhampirer, moroi och strigoi men när jag väl gjorde det så sögs jag in i Lissas och Roses värld. Jag tycker om bokens omslag, men det känns lite tråkigt att alla omslag i serien är i stort sett likadana.

Jag gillar karaktärerna, de känns så levande och trovärdiga. Jag gillar speciellt Rose för hon vågar säga vad hon tycker och är inte speciellt rädd av sig. Jag tycker om hennes språk och jag gillar humorn i det. Jag gillar beskrivningarna av skolan och miljöerna och jag kunde verkligen se det framför mig när jag läste.

"Törst" hade verkligen ett bra tempo och jag tyckte inte heller att det blev särskilt förutsägbart. Den var väldigt spännande och lätt att läsa så jag tror det var en bra bok att börja läsa när man precis börjat skolan. Det som jag kan tycka är väldigt synd är att det fanns flera stavfel och konstiga meningar här och var, men själva boken var annars väldigt bra.

Jag ger boken 4.0.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...