10 december 2014

Gamla synder

Titel: Gamla synder
Originalets titel: Payment in Blood (1989)
Författare: Elizabeth George
Översättare: Ragna Liljedal
Serie: Thomas Lynley och Barbara Havers #2
Antal sidor: 341
Utgivningsår: 1990
Förlag: Bokförlaget Prisma
Utläst: 5/12



Första meningen: "Gowan Kilbride, som var sexton år gammal, hade aldrig varit mycket för att stiga upp tidigt."







Handling
En grupp skådespelare från London samlas på ett romantiskt skotskt herrgårdspensionat. Under den skenbart lugna och kultiverade ytan driver starka spänningar sitt spel. Där finns erotiska förvecklingar, nattsvarta hemligheter och yrkesavund. Innan det första dygnet är till ända har två bestialiska mord förövats. Motvilligt men lojalt far kommissarie Thomas Lynley från New Scotland Yard upp till Högländerna. Naturligtvis finns också hans assistent Barbara Havers på plats. Deras arbete medför många dramatiska avslöjanden som till slut leder fram till den ohyggligt spännande upplösningen.

Mina tankar
Nu ska vi se om jag kan skriva en recension av den här boken. Jag börjar med att säga att läsningen blev väldigt upphackad, eftersom vi fick skoluppgiften och skulle läsa Mor gifter sig, så boken tog väldigt lång tid att läsa ut och jag hann glömma en del av vad som hade hänt. Jag har läst den första boken i serien, men det var för länge sedan så tyvärr glömde jag en hel del från den boken gällande Lynley och Havers privatliv. 

Jag tycker att boken var ganska bra, den var ganska lättläst och mordgåtan var väldigt intressant och inte alldeles förutsägbar heller. Jag gillar den här typen av mysterier, där det bara finns ett visst antal misstänkta och möjligheter. Jag har för mig att det brukar kallas för låsta rummet-mysterier eller något sådant. Jag upplevde dock att boken bitvis var ganska seg, speciellt när de inte tog sig vidare i fallet och Lynleys trånande efter Helen och hans avundsjuka på hennes älskare. Jag tycker om miljöbeskrivningarna av det ensliga pensionatet och jag tyckte också om hur mysteriet luckrades upp.

Det är många karaktärer som figurerar i boken och ibland var det svårt att skilja alla åt och komma ihåg deras relationer till varandra. Att jag hade låtit boken vila ett tag innan jag fortsatte läsningen hjälpte inte heller. Det är många år sedan boken gavs ut och jag tycker faktiskt, på ett sätt, att det är ganska skönt att slippa allt vad mobiltelefoner och moderna datorer heter. Polisarbetet blev annorlunda då. 

Överlag tycker jag att det var en bra bok och jag kommer att fortsätta läsa nästa bok i serien någon gång framöver. Jag tyckte att Elizabeth George gjorde ett bra arbete med upplösningen, som i mina ögon var väldigt spännande och lite förvånande.  

Betyg: 3/5

Andra delar i serien
1. Pappas lilla flicka

Tidigare läst av samma författare:
Pappas lilla flicka
Stråk av rött 

HÄR finns en smakbit ur boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...