9 december 2014

Dicte säsong 2



Handling
Dicte Svendsen bor med sin dotter i Århus. Hon arbetar på dagbladet som kriminalreporter och hon ger aldrig upp förrän hon har sin story. I denna säsong blir Dicte verkligen inblandad i utredningarna på både ett professionellt och personligt plan tillsammans med polisen Wagner. De dras bland annat in i prostitutionsbranschen och fotbollsvärlden i samband med mord, huliganer, matchfixning, barnmisshandel och försäljning av blodsdiamanter. Dicte och Wagners förhållande blir både starkare och mer personligt. Dictes privatliv vänds plötsligt upp och ner när hennes far kontaktar henne för första gången sedan hon lämnade dem och Jehovas vittnen för 20 år sedan. Dottern Rose tar studenten  och ska ta egna beslut och frigöra sig från Dicte. Och samtidigt har ex-maken Torsten och Dictes bästa väninna Anne inlett ett förhållande. Dictes eget förhållande är däremot pressat då pojkvännen och kollegan Bo är redo att flytta ihop och bila familj.

I huvudrollerna ses Iben Hjelje, Lars Brygman, Dar Salim, Ditte Ylva Olsen, Emilia Kruse, Laerke Winther, Lars Ranthe och Peter Schroder

Säsong 2 hade 10 avsnitt och sändes i TV4.

Mina tankar 
Jag tycker att Dicte är en väldigt bra och spännande serie. Det händer alltid någonting, fast jag tycker det blir lite tröttsamt att Dicte alltid handlar mitt i utredningarna på ett eller annat sätt. Jag tycker inte alltid att Dicte är den allra smartaste journalisten, men jag gillar att hon alltid är ute efter sanningen. Att hon nästan alltid försätter sig i fara är en annan sak.

Jag gillar relationerna mellan de olika karaktärerna, de är väldigt realistiska och man känner med karaktärerna. Jag har lite svårt för Dictes besatthet med sin mor och relationen mellan dem, men jag tycker det är bra att hon ändå börjar acceptera att hennes egen dotter vill vara med sin mormor.

Det är inte alltid jag tycker om att se kriminalserier, men just den här serien tycker jag är bra och väldigt välgjord. Jag brukar inte heller tycka om nordiska kriminalfilmer eller serier men den här är väldigt bra och man vet aldrig riktigt vad som ska hända.

De olika mordfallen i den  här serien är alla väldigt realistiska, starka och gripande. Fallen känns väldigt aktuella, speciellt fallet som handlade om huliganismen och matchfixning. De två sista avsnitten var extremt spännande och jag hade nästan hjärtat i halsgropen när jag såg de avsnitten. Nu hoppas jag såklart på en tredje säsong.

Jag tycker att Dicte är en välgjord, dansk kriminalserie som verkligen förtjänar en chans! Om du inte har sett serien, så kolla gärna in den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...