20 december 2014

Ferry Tales

Titel: Ferry tales: inte så förbannat tillrättalagt
Originalets titel:-
Författare: Björn Ferry
Översättare:-
Serie:-
Antal sidor: 436 
Utgivningsår: 2014
Förlag:  Bokförlaget Forum
Utläst: 16/12

Första meningen: "Säsongen är igång."









Handling
Det här är en dagboksbiografi. Högt och lågt. För lågt ibland. Den handlar om mitt liv, som jag upplevt det i nuet, om skidskytte, skog och politik - om träningen, pengarna och kärleken. Men också om onanins effekter på formen, vindrickande och diverse andra lustigheter. En resa under drygt två år, om livet som elitidrottare, pappa och smygkapitalist. Och inte så förbannat tillrättalagt. Inte alls. Tvärtom. Öppen, bitvis inskränkt, om mina tankar, drömmar och möten.

Mina tankar
Jag valde att läsa denna bok mest för att den har lite lokal anknytning,Storuman ligger bara ca. 8 mil från min hemby och jag passerar där i stort sett varje vecka. Jag känner igen många ställen som skriver om häruppe och det tycker jag är lite roligt. Det finns inte så många som skriver om de små inlandssamhällena och byarna som är på väg att dö ut på grund av att allt folk flyttar därifrån.

Jag är intresserad av vintersport överlag och brukar följa världscuparna i både skidor, skidskytte och alpint. Att man har ett intresse för skidskytte är väl en förutsättning för att man ens ska vilja läsa den här boken. Boken handlar om väldigt mycket, men i fokus står just träningen, skidåkningen, pengar, skogen och hans hemlängtan till familjen.

Jag blev väldigt förvånad över att boken är så pass väl skriven, det är väl inget mästerverk skrivarmässigt, men den är lättläst och jag blir väldigt intresserad av att läsa om Björns funderingar över stort och smått. Jag tycker det bästa är när han skriver om kärleken till sin fru och barn, de uppoffringar både han och hans närmaste gör och rädslan och oron över sin brors hemska sjukdom. Jag tror det är svårt att som vanlig människa förstå hur mycket tid och kraft alla idrottare lägger ned för att försöka vara bäst i världen. Jag får en helt annan bild av Björn Ferry. Han är en ganska eftertänksam person som vill ha de trygga i livet och gärna vill vara hemma med familjen och inte resa så mycket.

Om man läser den här boken tycker jag att det är väldigt viktigt att beakta att detta är en dagbok, och det handlar om var Ferry tyckte, kände och upplevde just där och då. Det är inte censurerat, tillrättalagt. Visst slänger han några kängor åt folk här och där och det skapar ju såklart viss uppståndelse i media. Jag kan inte säga att jag tycker om det, men det är verkligen inte så farligt som vissa medier har rapporterat om.

Jag är uppriktigt sagt förvånad över att boken var så pass bra, den är absolut läsvärd om man är intresserad av skidskytte och man får en helt annan bild av honom som person.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...