17 januari 2015

Beautiful Creatures bok 3

Titel: Beautiful Creatures bok 3: det högsta priset, det största offret
Originalets titel: Beautiful Chaos (2011)
Författare: Kami Garcia, Margaret Stohl
Översättare: Carina Jansson
Serie: Beautiful Creatures #3
Antal sidor: 477
Utgivningsår: 2013
Förlag:  Bokförlaget Semic
Utläst: 10/1

Första meningen: "Det är lustigt hur allt bra i Gatlin hänger ihop med det dåliga".







Handling
Ethans store kärlek Lena tillhör en annan värld. Mötet med henne har öppnat en värld av magi och mystik för Ethan, och det går inte att vända tillbaka. Tillsammans har de gått igenom enorma svårigheter och deras kärlek har överlevt allt. Ethan kan inte tänka sig ett liv utan Lena. Men de har påverkat den magiska balansen i världen en gång för mycket. Oförklarliga och mystiska saker börjar hända i deras hemstad Gatlin. Snart står det klart att det kommer att krävas ett offer för att återställa balansen. Men vad - eller vem - måste offras?

Mina tankar
Det är ganska länge sedan som jag läste den första och andra delen i denna serie och jag har tyvärr glömt ganska mycket från de tidigare delarna. Boken är ganska lättläst och jag tycker det det kändes lite annorlunda med en manlig  berättarröst, jag är så van med att det brukar vara tjejer som är berättaren.

Det här är kanske en typisk "mellanbok" och jag tycker inte lika bra om den som jag hade önskat. Jag tycker inte riktigt att det händer nåt, den känns väldigt seg och det känns inte som att man tar sig framåt i historien riktigt. Det är också väldigt många personer, som jag har hunnit glömma från tidigare delar. Dessutom så är det många saker som jag inte alls förstår med besvärjarvärlden och det känns inte som att jag fattar någonting.

Jag förstår inte riktigt de här med de svenska titlarna på den här serien, det går nästan inte att skilja böckerna åt, titlarna är ju snarlika. Jag tycket det hade varit bättre om de hade behållit de engelska titlarna, för de tycker jag passar mycket bättre,

Jag tänker försöka avsluta den här serien ganska snart, har bara en bok kvar och ärligt talat känns det ganska skönt att jag snart har läst klart serien. Jag kanske är en hemsk människa, men jag tyckte faktiskt att slutet var bra och som jag känner det just nu skulle jag inte haft något emot om serien hade slutat efter de här tre böckerna.

Jag tyckte inte att boken var dålig, men den var inte så bra som jag hade hoppats och jag förstår inte hur mycket mer författarna ska kunna få fram ur serien. Jag vet att den första boken finns som film, och jag är ganska sugen på att se den. Jag hade tänkt se den när jag fortfarande har böckerna och karaktärerna någorlunda i minne, men jag tror nästan att jag väntar tills jag har läst klart serien.

Den här boken var väldigt trög och jag tyckte inte att den var så spännande, så jag får hoppas mer på den sista delen.

Betyg: 3/5

Andra delar i serien
1. Beautiful Creatures: mörka drömmar, livsfarlig kärlek
2. Beautiful Creatures: svåra val, magiska hemligheter

Tidigare läst av dessa författare
Beautiful Creatures: mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Beautiful Creatures: svåra val, magiska hemligheter

Med denna bok kan jag pricka av punkt 12 i Kaosutmaningen: Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...