4 januari 2015

Fossildrottningen

Titel: Fossildrottningen
Originalets titel:-
Författare: Michael Mortimer (Daniel Sjölin och Jerker Virdborg)
Översättare:-
Serie: Mortimer #2
Antal sidor: 549
Utgivningsår: 2014
Förlag: Norstedts
Utläst: 1/1

Första meningen: "Den mörkgröna jeepen gick på tomgång."








Handling
År 1769 hittade Linnés lärjunge Daniel Solander en märklig sten på Nya Zeeland, en fossilsten med så förunderliga egenskaper att den gömdes undan. Mer än två hundra år senare hamnar en mindre del av stenen - Jungfrustenen - i studenten Ida Nordlunds ägo. Men många vill åt den, och Ida tvingas fly Sverige i panik.

Ida och hennes fosterfar Lasse lyckas ta sig in i Ryssland och måste vidare till Moskva för att finna Idas mormor Alma. Tillsammans ska de försöka hitta de övriga tre fossildelarna, men de är hela vägen jagade av ett nätverk av forskare som tycks vara beredda till vad som helst. Ida vill också få svar på den fråga som präglat hela hennes liv: Är hennes mamma död eller kan det vara så att hon fortfarande lever?

Mina tankar
Den här boken tog lång tid att läsa ut och det är skönt att äntligen ha läst ut den. Jag tycker inte särskilt bra om boken egentligen och jag förstår inte varför jag valde att läsa ut den, men jag har svårt för att inte avsluta en påbörjad bok. Vi kan börja med det som jag tyckte var bra med boken, vilket inte är så mycket. Fossildrottningen får ett plus för att den har en resumé innan boken börjar, det var väldigt bra, eftersom man hinner glömma så mycket från den tidigare delen. Dessutom var boken bitvis väldigt lättläst och hade korta kapitel.

Det är mycket som jag inte gillar med boken, bland annat är den på tok för lång. Vissa stunder händer det så mycket att man inte hinner med och andra bitar av boken känns det inte som att det händer någonting alls, vilket gör att boken blir väldigt seg. Jag tycker inte heller om att man hela tiden matas med bokens vetenskapliga "fakta", det blir bara en massa ord som jag inte orkar lägga energi på att förstå. En del saker blir jag irriterade på att de måste förklara, t.ex. vem Medusa var. Om jag nu vill veta någonting om det som förekommer i boken kan jag ju använda internet. I boken har författarna också lagt in små faktasnuttar om t.ex. olika författare och fenomen, det är taget från andra källor och jag tycker inte att det tillför något till handlingen och jag tycker att faktan kommer in på helt fel ställen i boken.

Som sagt handlar boken väldigt mycket om vetenskap och själva konceptet med en drastiskt förändrande miljö och natur hade kunnat vara intressant, men det är inte det när det i oändligt långa dialoger hela tiden pratas om vetenskap, som inte jag förstår. Vissa bitar känns det också lite grann som att läsaren dumförklaras och det gillar jag verkligen inte!

Jag har också svårt för karaktärerna och deras trovärdighet. Många av karaktärerna är väldigt stereotypa och vissa tankegångar är rent ut sagt idiotiska. Jag förstår inte någon av karaktärerna och jag kan verkligen inte relatera till dem på något sätt. Det är inte trovärdigt att en nästan 90 år gammal tant ska kunna kräla sig fram i Roms katakomber eller springa omkring i Tjernobyl.

Jag blir också extremt less på att huvudpersonerna hela tiden är jagade av de onda människorna och hela tiden är på flykt. Det blir väldigt tröttsamt att läsa om långa biljakter, flyktförsök och hur de osannolikt nog alltid lyckas klara sig undan.

Om jag har förstått rätt, så är det sex delar i den här planerade serien. Jag är less och tycker det räcker efter två. Jag förstår inte hur mycket mer de ska kunna mjölka fram ur berättelsen. Jag tycker inte om att ge upp varken böcker eller serier, men detta är faktiskt på gränsen. Jag kommer förmodligen att läsa någon fler del, men om böckerna inte blir bättre vet jag inte om jag kommer att avsluta serien.

Det är nog väldigt tydligt att jag inte tyckte om denna bok och att jag inte skulle rekommendera den. Jag tycker verkligen inte om boken, men den får med knapp nöd godkänt.

Betyg: 2/5

Andra delar i serien
1. Jungfrustenen

Tidigare läst av denna författare
Jungfrustenen

Med denna bok kan jag pricka av punkt 5 i Kaosutmaningen: läs en bok av en författare med initialerna M.M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...