25 februari 2015

Deckarna säsong 1


De tillhör det som kallas för ”det svenska deckarundret” och med sina deckarromaner har de lyckats fånga miljontals läsare. Men bakom den framgångsrika fasaden finns också ett stort mörker. Nu möts de sex deckarförfattarna för att lära känna varandra, sig själva och utröna motiven bakom de mörka böckerna. 

Deltagare är Anders Roslund och Börge Hellström, Anna Jansson, Christoffer Carlsson, Denise Rudberg och Katarina Wennstam. 

Första säsongen bestod av 5 avsnitt.

Mina tankar
Jag tycker det är riktigt roligt att se ett program med litterär anknytning och det var verkligen intressant att komma närmare författarna. Av de medverkande har jag bara läst någon bok av Katarina Wennstam och Anna Jansson. Jag blev verkligen sugen på att läsa något av de andra författarna också! Detta kan väl liknas lite grann med Så mycket bättre eller Stjärnorna på slottet, men som bokfantast tycker jag att detta är bättre. 

Jag gillar programmets upplägg med "mord" och förhör och hur de får ta plats. Det är verkligen intressant att få ta del av deras diskussioner och tankarna kring varför de tar livet av folk. Alla författare har intressanta saker att berätta för varandra och mycket av vad de har gått igenom griper tag i mig! 

Jag fick ett väldigt bra intryck av alla de medverkande, men mitt favoritprogram var nog kanske det första med Roslund & Hellström som huvudpersoner. Deras historier grep verkligen tag i mig.

Nu hoppas jag bara på att det kommer en ny säsong, det är verkligen ett bra och intressant program. Om ni inte har kollat in det, tycker jag att ni ska göra det! 

4 kommentarer:

  1. Jag gillade de här programmen, egentligen mest för att de inte gick ut på att förödmjuka eller håna någon (något som de flesta program verkar gå ut på nu mer). Det är bara Denise Rudberg som jag inte läst något av, av de som var med den här säsongen. Inofficiellt har jag dock två av hennes böcker liggande i garderoben :) Tror jag blev mest berörd av programmet om Denise Rudberg, men de hade omvälvande saker att berätta allihop. Hoppas verkligen det är en serie som fortsätter, vi har ju en del deckarförfattare att välja bland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att alla programmen var bra och jag blev som sagt väldigt sugen att läsa något av de författare som jag inte läst. Igår när jag var på stan såg jag Christoffer Carlssons bok och då passade jag på att köpa den. Håller med om att det var härligt att det inte gick på att förödmjuka eller håna!

      Radera
  2. Jag kollade avsnitten på svt play under en kväll och en morgon. Tyckte det var bra faktiskt, hade inte förväntat mig så mycket. Mitt favoritprogram var det med Denise Rudberg i fokus, det gav mig en smäll i magen jag inte var beredd på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes program var också riktigt bra! Jag tyckte det var ganska roligt att se ett program som hade en så tydlig litterär koppling.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...