21 februari 2015

Gone Girl

Titel: Gone Girl
Originalets titel: Gone Girl (2013)
Författare: Gillian Flynn
Översättare: Ulla Danielsson
Serie:-
Antal sidor: 556
Utgivningsår: 2014
Förlag: Modernista 
Utläst: 13/2

Första meningen: "När jag tänker på min hustru tänker jag alltid på hennes huvud."






Handling
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra. På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankar faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare? Å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy?

Mina tankar
Jag köpte den här boken redan i höstas och jag ville verkligen läsa den, men det var inte förrän nu som det blev av. Jag fattar inte att jag väntade så länge med att läsa den! Jag tycker att boken är riktigt bra och jag gillar verkligen att man får följa både Nick och Amy ur deras perspektiv. Jag tyckte att boken var lite svår att komma in i, men när man väl gjorde det så kunde man sluka hundratals sidor efter varandra. Den här boken tycker jag är svår att inte spoila, så om ni inte har läst boken kanske ni ska hoppa över några stycken.

Egentligen så är jag inte så förtjust i vare sig Nick eller Amy som karaktärer. I mina ögon så är Nick en skitstövel och Amy tycker jag är väldigt skrämmande och obehaglig. Trots detta så är boken bra och jag gillar att den är oförutsägbar och hur hela Amys försvinnande klarnar vartefter man läser. Den är väldigt spännande och en stor del i det är de olika perspektiven och de tvära vändningarna.

Jag blir lite irriterad på alla blurbar och liknande, det bygger upp förväntningarna så otroligt mycket. Lotta Olsson, från DN, skriver t.ex. att boken är ett mästerverk,men just det tycker jag är att ta i litet för mycket.

Slutet är jag lite besviken på och det drar ner betyget lite grann, handlingen hade verkligen byggts upp och så slutar boken på det sättet. Det kändes lite som ett platt fall.

Gone Girl har ju blivit filmatiserad och jag har tänkt se filmen, frågan är bara när. Det ska bli väldigt spännande att se hur de får till det.

Det är en riktigt bra bok som verkligen passar för sträckläsning. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Gillian Flynn.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Gone Girl var min februari-bok i Spänningsutmaningen och med i min Boktolva. Dessutom kan jag pricka av ytterligare en punkt i Kaosutmaningen.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken. 

HÄR kan ni läsa vad jag tyckte om filmen.

12 kommentarer:

  1. Ja jag tycker nog lite som du, den är bra och annorlunda med det upplägget men ingen fempoängare.

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag börjat läsa men lagt åt sidan. Många skriver om det dåliga slutet så jag är tveksam ifall jag ska läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra, trots slutet så jag tycker du ska läsa boken :-)

      Radera
  3. Jag tyckte otroligt bra om denna. Vill gärna se filmen också. Såg att den kommit ut på dvd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också sugen på att se filmen som sagt, men jag vill att boken ska sjunka undan lite grann.

      Radera
  4. Ett bra avslut är ganska viktigt i böcker. Inte helt övertygad om ifall den skall läsas eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Sluten är väldigt viktiga! Jag hade gärna velat ha ett annat slut på den här boken, men boken är fortfarande väldigt läsvärd trots slutet.

      Radera
  5. Jag tror slutet är ändrat i filmen. Ska försöka se den snart tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg just filmen och jag kan verkligen rekommendera den! För ovanlighetens skull så var det en riktigt bra filmatisering av en bok :)

      Radera
  6. Jag har läst Mörka platser av henne och gillade den, så jag kommer alldeles säkert att läsa den här oxå så småningom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt läsa fler av hennes böcker. Har lånat hem Vasa föremål som jag har tänkt läsa snart.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...