26 februari 2015

Poirots jul

Titel: Poirots jul
Originalets titel: Hercule Poirot´s Christmas (1938)
Författare: Agatha Christie
Översättare: Helen Ljungmark
Serie: Poirot
Antal sidor: 253
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bookmark 
Utläst: 17/2

Första meningen: "Stephen slog upp kragen på överrocken och gick med raska steg längs perrongen."


Handling
Den åldrande miljonären Simeon Lee har tre vuxna söner. Alla lika försummade som fyllda av hat mot varandra och sin far. Väl medveten om detta finner Simeon en sadistisk tillfredsställelse i att samla den dysfunktionella familjen för att fira jul tillsammans. Fast i sin rullstol ägnar han högtiden åt att utdela trakasserier och det råder ingen brist på konflikter i familjen. Men när Simeon hittas ihjälslagen går ändå ingenting ihop. Från sitt stilla julfirande kallas Hercule Poirot till familjen Lees gods. I takt med att han lägger ihop bitarna i mysteriet nystas fler mörka hemligheter upp än vad familjen skulle önska.

Mina tankar
Jag måste börja med att säga att det kändes väldigt konstigt att läsa en julbok i mitten av februari, man får nog allra mest glädje av boken om man läser den kring rätt högtid. Jag hade faktiskt lånat hem den för att läsa den kring jul, men det blev inte av då och jag ville inte vänta till nästa jul med att läsa den.

Jag gillar verkligen stämningen och karaktärerna i Poirots jul. Det är otroligt mycket man får veta om karaktärerna på bara 250 sidor. Boken är fullspäckad med hemligheter och gammalt groll som kommer upp till ytan och det blir inte en särskilt lugn och fridfull jul för någon av dem. Jag tycker om Christies huvudpersoner, antingen om det är Poirot eller Miss Marple. Det finns en form av brittisk humor i boken som jag verkligen uppskattar.

Mordgåtan är i centrum i boken och det tycker jag om! Man slipper läsa om alla polisernas privatliv och man kan bara sjunka ned i den väldigt spännande berättelsen om familjen Lee. Jag brukar gilla så kallade låsta-rummet-mysterier, och denna är inget undantag. Det är otroligt spännande och mordet välkonstruerat. Mot slutet satt jag nästan och bet på naglarna.

Flera av Agatha Christies kommer nu i nytryck och det tycker jag om. Detta är inte det sista jag läser av henne! Poirots jul gav mersmak!

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Och så var det bara en 

Kaosutmaningen: Läs en bok där nycklar spelar en stor roll. (14)

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...