5 februari 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 29-30

Titel: Lucifers kärlek
Originalets titel:  Lucifers kjaerlighet(1986)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #29
Antal sidor: 256
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 

Första meningen: "Dimmuborgir heter ett område på norra Island,  vars mystik kan få det att gå kallt genom den nyktraste av människa".








Handling
Saga Simon var en av Isfolkets utvalda. När hon fick veta att hennes släktingar i Norge behövde hennes hjälp gav hon sig iväg på en mycket strapatsrik resa mot gränsen. Ödet förde henne samman med två vackra, äventyrliga män som blev hennes resesällskap. Den ene blev helt vild av begär efter Saga, och det var tveksamt om den andre var stark nog att förhindra en katastrof...

Mina åsikter
Den här tyckte jag inte var lika bra som en del av de tidigare. Jag tyckte om själva mittendelen och det, men mot slutet tappade den. Dessutom hade jag förväntat mig mer av Sagas uppdrag och jag tyckte inte alls om slutet.

Betyg: 2/5

Jag kan stryka punkt nr. 2 i Kaosutmaningen.
_________________________________________________________________________________

Titel: Människodjuret
Originalets titel:  Utysket (1986)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #30
Antal sidor: 252
Utgivningsår: 2011
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 31/1

Första meningen: "Ingen människa på jorden kunde vara ensammare än lille Henning Lind av Isfolket den frusna marsmorgonen år 1861."







Handling
Tvillingarna Marco och Ulvar var så olika som två bröder kan vara: Marco var vacker som en gud medan Ulvar var groteskare än det värsta odjur. Isfolket visste att de två hade blivit utvalda till var sin uppgift - men ingen förstod hur det skulle kunna komma något gott ur Ulvar, han som var lika full av ondska som djävulen själv.

Mina åsikter
Återigen en helt okej bok, det var spännande att läsa om tvillingarna. Det kändes som att tempot i den här boken var betydligt snabbare än i en del av de andra böckerna i serien.

Betyg: 3/5

Andra recensioner
Sagan om Isfolket bok 23-24
Sagan om Isfoket bok 25-26
Sagan om Isfolket bok 27-28

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...