18 februari 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 31-32

Titel: Färjkarlen
Originalets titel: Fergemannen (1986)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #31
Antal sidor: 254
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 7/2

Första meningen: "Den långa... långa... sömnen."










Handling
Benedikte Lind var en av Isfolkets utvalda. Tillsammans med studenten Sander Brink och en handfull andra människor skulle hon lösa en fasansfull gåta. Jakten på lösningen innehöll både ett spökhus och mystiska likfynd. Mitt i allt det ohyggliga som utspelades runt omkring dem, blev Benedikte bottenlöst förälskad i Sander. Det var en hopplös kärlek, Sander kunde få vem han ville - och Benedikte visste att hon var både ful och tråkig.

Mina åsikter
Detta är återigen en ganska bra bok i serien. Jag gillar mysteriet som finns och mot slutet blir det ganska spännande. Jag stör mig lite grann över att Benedikte hela tiden beskriver sig själv som ful, det blir lite tjatigt. Det känns som att man börjar närma sig början på slutet, och det känns som att det snart är dags för Tengel den onde att vakna.

Betyg: 3/5

_________________________________________________________________________________

Titel: Hunger
Originalets titel: Hunger  (1986)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #32
Antal sidor: 255
Utgivningsår: 2012
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 14/2

Första meningen: "1800-talets utvandrare till Amerika, visste de egentligen vad de gjorde mot många av dem som måste stanna hemma?"








Handling
Marit i Svelten hade alltid varit ensam, och nu låg hon inför döden. För att göra hennes sista tid lycklig, förklarade Christoffer Volden henne sin kärlek och lovade att gifta sig med henne. Då Marit mot all förmodan blev bättre, fick Christoffer kalla fötter. Hans Isfolks-ära förbjöd honom att ta tillbaka sitt ord - men han var redan trolovad med den rika Lise-Merete Gustavsen...

Mina åsikter
Den här var faktiskt ganska bra och jag tyckte inte heller att den var så seg att komma in i. Jag gillade Marit och Christoffer och jag gillade miljön som det utspelade sig på. Jag tycker det känns skönt att man börjar ta sig lite framåt i tiden och att man nästan är vid 1900-talets början nu.

Betyg: 3/5

Andra recensioner
Sagan om Isfolket bok 23-24
Sagan om Isfoket bok 25-26
Sagan om Isfolket bok 27-28
Sagan om Isfolket bok 29-30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...