29 april 2015

Half Bad: Ondskans son

Titel: Half Bad: Ondskans son 
Originalets titel: Half Bad (2014)
Författare: Sally Green
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Half Bad #1
Antal sidor: 352
Utgivningsår: 2015
Förlag: Semic 
Utläst: 14/4

Första meningen: "Det är två killar som sitter tätt ihop, kramande mellan armstöden på en gammal fåtölj, som i en famn."

Handling
Jagad av alla. Önskad av ingen. Sextonårige Nathan är son till en vit häxa och hans far är den mäktigaste och mest ondskefulle svarte magikern någonsin. Nathan är till hälften vit, till hälften svart. Ond, god - eller både och.

Omgivningen fruktar den kraft han bär på. Myndigheterna bevakar honom. Han får inte röra sig fritt. De enda ljuspunkterna i Nathans liv är storebror Arran och förbjudna kärleken Annalise.

Nathan förs bort och hålls inspärrad. Man bävar för hans sjuttonde födelsedag, det livsagörande ögonblick då en häxa får tre gåvor, sina magiska krafter. Men vem ska ge Nathan dessa gåvor? Hans mor är död och hans onde far har varit försvunnen och jagad under hela Nathans liv. Utan krafterna kommer Nathan själv att dö. Men det finns en sista möjlig utväg.

Nathan satsar allt på att fly. Ensam, utstött och jagad på liv och död tar han sin sista chans för att överleva.


Mina tankar
Jag har hört lite blandat om den här boken innan jag läste den och jag tycker det är en ganska bra bok. Det är verkligen en mörk läsning och den innehåller ganska otäcka skildringar av hur Nathan torteras och misshandlas.

Jag tycker om hur karaktärerna skildras, men det känns lite platta. De onda är onda och de goda är goda. Jag skulle gärna vilja se fler sidor av karaktärerna, kanske framförallt Nathan.

Jag tycker att Green har byggt upp en intressant värld, men jag har lite svårt att förstå när boken utspelar sig även fast det står i texten. Att man skiljer på de vita och svarta häxorna är intressant och man kan dra lite paralleller till hur världen ser ut idag. Jag  hade gärna velat ha lite mer bakgrundsinformation om hur Rådet fungerar, Marcus och Mercury. Jag hoppas att man får veta mer om det i nästa bok.

Något som jag hade väldigt svårt för i Half Bad var sättet boken var berättad på. I början berättades det i du-form men det gick senare över i vanlig jag-form. Det hade varit bättre om hela boken hade varit berättad i jag-form, då skulle man ha kommit närmare Nathan.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...