27 april 2015

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originalets titel:-
Författare: Jonas Jonasson
Översättare:-
Serie:-
Antal sidor: 391
Utgivningsår: 2009
Förlag: Pocketförlaget 
Utläst: 10/4

Första meningen: "Man kan tycka att han kunde ha bestämt sig tidigare och att han kunde ha varit karl nog att meddela omgivningen sitt beslut".

Handling
Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt. Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig.

Mina tankar
Nu har jag också läst Hundraåringen! När jag var på klassresa 2011 så hade jag med mig den här boken och då hann jag läsa lite drygt halva boken, men jag hann aldrig läsa klart den så då rann det liksom ut i sanden.

Jag hört lite blandat om boken, en del tycker att den är jättebra medan andra har lite svårt för den. Hundraåringen är väldigt lättläst och faktiskt ganska rolig, den levandegör historien på ett lite annorlunda sätt. Den är väl kanske inte speciellt sannolik, men det får man ta. Å andra sidan kan jag nu tycka att det är lika bra att boken är ordentlig skruvad. Det är väl inte så troligt att vår hundraårige vän har hunnit träffa Truman, Erlander, Stalin Mao och Kim Jong Il. Jag tycker om karaktärerna, speciellt Allan och hans lilla gäng. Vissa bitar tyckte jag dock kunde bli lite sega.

Ibland så jämför jag Hundraåringen lite grann med Forrest Gump, det finns väl vissa liknelser. T.ex. det att de båda har påverkat världshistorien och träffat flera amerikanska presidenter.

Jag valde att betrakta Hundraåringen lite mer som en skröna, som är bra underhållning för stunden. Någon gång har jag också tänkt se filmen, jag hoppas på att den är bra.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har  inte läst något av denna författare tidigare.

Jonas Jonasson är en författare i min Boktolva 2015.

Här kan ni läsa vad jag tyckte om filmen.

4 kommentarer:

  1. Hundraåringen är verkligen underhållande. Kan inte säga att jag tyckte lika bra om filmen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen än, man jag är väl lite skeptisk till den, men jag hoppas på att den är OK. :)

      Radera
  2. Jag kunde inte läsa klart boken, tyckte bara det blev löjligt. Filmen däremot gillade jag. Tänk vad olika vi är, som väl är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ganska roligt :-) Skulle vara tråkigt om alla tyckte likadant!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...