20 juni 2015

En förtrollad ö

Titel: En förtrollad ö
Originalets titel: Dance Upon The Air (2001)
Författare: Nora Roberts
Översättare: Klara Lindell
Serie: Three Sisters Island #1
Antal sidor: 324
Utgivningsår: 2015
Förlag: Albert Bonniers Förlag 
Utläst: 13/6

Första meningen: "En timme innan månen gick upp möttes de i hemlighet, i den djupa skogens mörkt gröna skugga".

Handling
Redan på färjan känner Nell Channing att hon har hittat hem. Den lilla ön Three Sisters Island har en närmast magisk dragningskraft på henne där den träder fram med sitt vita fyrtorn, sina pittoreska stugor och dramatiska klippor. Nell faller pladask och när hon lyckas få jobb på det mysiga caféet i öns bokhandel dröjer det inte länge innan hon bestämmer sig för att slå sig ner i det lilla samhället för gott.

Nell lär snabbt känna öns invånare: den karismatiska Mia som driver bokhandeln och kan allt om platsens mytomspunna historia, den charmige sheriffen Zack och hans syster, polisen Ripley. Men hur trygg är Nell egentligen på Three Sisters Island? På flykt undan ett destruktivt förhållande vågar hon inte avslöja sin verkliga identitet. När onda krafter från det förflutna hotar Nell sätts hennes nyfunna vänner på prov.


Mina tankar
Detta tycker jag känns som en ganska klassisk bok av Nora Roberts. Man vet precis vad man får, härlig och lättsam underhållning. Jag har haft väldigt mycket att göra nu den senaste tiden och denna bok var perfekt att läsa när jag hade lite tid över. Den var lätt att komma in i och läsning flöt på bra.

Karaktärerna och dialogerna tycker jag hör till en av Roberts styrkor, jag brukar gilla humorn som finns i dem. Både Nell, Mia och Ripley är karaktärer som man lätt tycker om. Dessutom tycker jag om Zach, som är Nells kärleksintresse i boken.

Magin är väldigt närvarande i En förtrollad ö och jag kan tycka att den känns lite överflödig. Boken hade kunnat vara minst lika bra utan det elementet. Det som grep tag i mig mest var just Nells karaktärsutveckling.

Boken gavs ut på engelska redan 2001 och det märks att den den börjar ha några år på nacken, främst när det gäller datorer och mobiltelefonerna.

Omslaget tycker jag är väldigt vackert och det känns väldigt somrigt. Detta är en bok som passar perfekt av att njuta av nu under sommaren!

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Blå dahlia
Den lyckligaste dagen
Doft av rosor
Pojkvännen
Nyårskyssen
Som en drömbild
Värdshuset
Ögonblick att minnas


2 kommentarer:

  1. Har taggat dig i min senaste tag, hoppas du gillar den :)
    http://snowglitter.blogg.se/2015/june/alphabooks-tag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tagen! Den verkar riktigt rolig,men lite svår :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...