1 juli 2015

Bones säsong 10


Handling
Doktor Brennan har en fallenhet för att hitta ledtrådar och bevis i benen på brottsoffer. Hon är en rättsmedicinsk antropolog som utgör ett oslagbart team - privat och professionellt - med den kaxige agenten Seeley Booth. I den tionde säsongen måste Brennan göra allt hon kan för att befria Booth ur fängelset, rentvå hans namn och efterforska brottet han är oskyldigt dömd för. Det enda de båda vet är att Booths utredning måste återupptas för att avslöja vem i FBI som ligger bakom konspirationen. Under denna intensiva tid brottas Brennan och Booth med sitt livs största beslut – och deras val kommer att få konsekvenser både på hemmaplan och på jobbet.

Huvudrollerna spelas av David Boreanaz, Emily Deschanel, Michaela Conlin, TJ Thyne, Tamara Taylor och John Boyd.

Säsong 10 bestod av 22 avsnitt.

Mina tankar 
För det första måste jag  varna för att det här inlägget kommer att innehålla spoilers och att jag kommer nämna flera viktiga händelser i det här inlägget. Den tionde säsongen började på ett väldigt överraskande sätt, Booth satt i fängelse och mycket hade förändrats. Konspirationen luckrades upp och tyvärr så dog en av mina favoritkaraktärer, Sweets. Samtidigt introducerades en ny karaktär, Agent James Aubrey. Det måste vara svårt att ta in en ny karaktär efter 10 år, men jag tyckte de gjorde det riktigt bra och man har verkligen lärt känna Aubrey bättre och mot slutet så fick han också en viktigare roll.

Jag har både älskat och hatat säsong 10. I mitten av säsongen återfaller Booth i sitt spelberoende och det ville jag verkligen inte skulle hända! Jag tyckte att han och Bones skulle få leva lyckliga ihop men, men allt löste sig till slut. Samtidigt som jag inte är glad över det, så tyckte jag ändå om avsnitten när han tog itu med sitt beroende. Det har nog mycket med att göra med att både Boreanaz och Deschanel är otroligt duktiga skådespelare.

Även de andra huvudrollsinnehavarna och de återkommande skådespelarna är mycket duktiga och de porträtterar verkligen sina karaktärer på ett bra sätt. 

Säsong 10 innehöll också en otrolig milstolpe, nämligen de 200:de avsnittet. Det var inte som ett vanligt avsnitt, utan utspelade sig på 50-talet fast med de vanliga karaktärerna. Det var ett avsnitt som jag tyckte var väldigt speciellt (på ett bra sätt) och det var intressant att se karaktärerna i en annan miljö. 

När de sista avsnitten för säsongen spelades in, visste man inte om serien skulle förnyas ännu ett år. Så det sista avsnittet för säsongen skulle kunna ses som både en säsongsfinal och ett sista avsnitt. Det var ett avsnitt som jag tyckte var riktigt bra, men jag måste erkänna att jag verkligen längtar efter säsong 11 nu. Jag vet att jag måste ställa in mig på att det kommer att vara den sista säsongen, och samtidigt som det känns lite sorgligt så ser jag ändå fram emot det. Jag vet att en serie inte kan hålla på i en evighet. Jag litar på programmets skådespelare, författare och hela produktionsgänget och jag tror att säsong 11 också kommer att bli en bra sista säsong. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...