29 november 2015

En smakebit på søndag: Mamma,pappa, barn


Det är söndag och dags för en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Utmaningen går ut på att man delar med sig av några meningar ur boken man läser just nu. HÄR kan ni läsa mer.   

I helgen har jag varit ledig och det har varit riktigt skönt att bara få ta det lugnt, I helgen har jag mest kollat på vintersport och läst. Senare idag ska jag ner på byn där de ska ha julskyltning så jag får se om jag kanske hittar några julklappar då. 

Nu på morgonen tänker jag börja på en ny bok. Det är en bok som jag verkligen har längtat efter att läsa, Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen.

Smakebiten kommer från början av boken, sidan 9.

Sov nu, sov nu, fort måste det gå. Slut ögonen, men lämna munnen halvöppen så ser det äkta ut. Andhämtningen måste vara jämn och långsam, trots att hjärtat slår som en knytnäve i bröstet. Men det går om man måste. Nu hör han stegen i trappan, snälla steg nu, inte de hårda, arga stegen som förut; nu är de försonande och inställsamma. Han hör hur dörren öppnas och stängs igen - helvete, det är en sådan dag i alla fall. Men hans andetag är utdragna, suckande, perfekta. Huvudet hamnade lite snett på kudden, en strimma saliv letar sig ut genom mungipan och ner på kinden. Intrycket måste  vara fullständigt avslappnat, trots att varje muskel i kroppen är så spänd att det värker, men det är inget som märks, det syns inte utanpå. 



Jag vill också passa på att önska er en trevlig 1:a advent

32 kommentarer:

  1. Vad mysigt med julskyltning, hoppas du finner något :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, får hoppas det. Trevlig första advent!

      Radera
  2. Den här boken har jag läst, gillade den :)

    Egentligen ville jag åka in till stan och titta på julevenemanget, men här är ett riktigt ****väder idag så det blir nog ingen utgång alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt med vädret! Men då kan man ju alltid stanna inne och läsa :)

      Radera
  3. Tyckte om den här serien, men första var inte favoriten även om den var okej. Hoppas dock att du blir fast från start :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken tyckte jag om,så jag hoppas att jag tycker om den här också :)

      Radera
  4. En bra bok det där. Ha en fin första advent :)

    SvaraRadera
  5. Jeg måtte lese om hva julskyltning var. For en fin tradisjon! Her har vi ikke en spesiell dag der butikkene setter fram julepynten, men de store juletreene på torget blir tent i dag. Ha en fin første advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite roligt :) Ha en fin advent!

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Gerhardsens serie tillhör mina favoriter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att denna kan bli en av mina favoritserier :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Det är en bokserie som jag tänkt läsa ett tag.

    SvaraRadera
  8. har inte läst något av Carin Gerhardsen. tack för smakebiten! fin adventstid!

    SvaraRadera
  9. Har läst några av Gerhardsens böcker men inte fastnat för henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen tyckte jag var bra, hoppas att denna är det också :)

      Radera
  10. Har bara läst den första boken, gillade inte den något vidare men borde kanske ge serien en andra chans. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den första boken så jag hoppas den här också är bra! :)

      Radera
  11. Har första boken i denna serien i bokhyllan, men har inte hunnit läsa den ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se till att läsa den! Den är riktigt bra!

      Radera
  12. En oroväckande smakbit. Hoppas dock att du får nöje av boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken tror jag är riktigt bra! Trevlig kväll!

      Radera
  13. Tack för smakbiten! Jag har läst första boken i serien, gillade, men kom sen av mig...alla böcker/serier som en vill läsa....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma problem... Är över 6 månader sen jag läste första delen :)

      Radera
  14. Riktigt bra serie det här :)

    SvaraRadera
  15. Svar
    1. Har inte hunnit så långt än, men början är lovande :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...