20 april 2016

A-Ö Boktaggen: Verklighet

V - Verklighet. En bok utan övernaturliga inslag.
Här finns inget av varken övernaturliga varelser, gömda kungadömen eller magi. Vilken är den bästa och mest verklighetstrogna bok du har läst?


Jag väljer att tolka verklighet som en bok som är sann eller baserad på en sann historia. En bok som  jag vill tipsa om är Gryningsfeber av Péter Gárdos. Jag läste den för inte så länge sedan och det är verkligen en upplevelse som jag kommer att minnas. Den handlar om författarens föräldrar, som var ungerska judar, och överlevde förintelsen och tiden i koncentrationsläger. De hamnar i Sverige och de börjar brevväxla och man får dessutom läsa utdrag från deras brev. Det är en riktigt vacker och drabbade bok som jag hoppas att många  kommer upptäcka! 

Detta ingår i A-Ö Boktaggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...