31 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 22

Jag har just kommit hem från jobbet och tänkte passa på att svara på Veckans bokbloggsfråga, som barnboksbloggen håller i. Känner mig rätt så trött efter en lång dag på jobbet, men jag ska försöka att passa på att njuta av det fina vädret. Det gäller att ta vara på det!

Finns det några speciella platser, i Sverige eller utomlands, som du särskilt gärna läser böcker ifrån? Väljer du helst böcker som utspelar sig i miljöer du kan känna igen dig i och som du har besökt, eller väljer du hellre böcker som utspelar sig på platser som du kan drömma dig bort till? Finns det några böcker som utspelar sig i din hemstad som du kan rekommendera? 

För mig spelar det ingen större roll var böckerna utspelar sig, men visst finns det länder och städer som jag tycker kan vara mer intressant än andra. Nog tycker jag om att läsa böcker som utspelar sig i Sverige, det är välbekant och man kan ändå få lust att resa till de olika ställen som böckerna utspelar sig. 

När det gäller svenska böcker tycker jag om att läsa de böcker som utspelar sig kring de områden som jag bor i, det vill säga övre Sverige så allt från t.ex. Jämtland upp till Norrbotten gör boken lite mer intressant. 

Samtidigt tycker jag om att läsa böcker som utspelar sig i andra länder, ofta blir det ju England och USA som dominerar men jag tycker det är riktigt kul att läsa böcker som utspelar sig i länder som man kanske inte har hört talas om lika mycket. Sen blir det ju ett sätt att upptäcka världen utan att behöva lämna soffan eller sängen och man kan också bli sugen på att resa dit. 

Jag kommer från en liten, liten by från Lapplands inland och det finns faktiskt en bok som utspelar sig i där! Fast byn har i boken ett annat namn. Den heter Babels torn i Bojtikken och är skriven av en lokal författare som fick Norrlands litteraturpris 2012. 

7 kommentarer:

  1. Jag tycker mycket om böcker med handling i norra Sverige, det verkar så mysigt däruppe. Helt annorlunda än härnere i södra änden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ofta känna igen mig lite mer i de böcker som utspelar sig "häruppe" :)

      Radera
  2. Jag tänker själv sällan på var böcker jag läser utspelar sig. Brukar inte prioritera böcker från någon viss plats men det vore en rolig utmaning att försöka läsa en bok från alla länder något år ^^ Sen läser jag ju mycket sci fi och fantasy och då är det ju oftast påhittade land :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att det skulle vara roligt men misstänker att en sådan utmaning skulle ta rätt så lång tid att genomföra :)

      Radera
  3. Jag är nog generellt sett svag för böcker som utspelar sig uppe i norr, trots att jag själv aldrig har varit norr om Sälen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns något som är lockande med böcker som utspelar sig häruppe :)

      Radera
  4. Jag har ju fått upp intresset för litteratur från de lite nordligare delarna när jag flyttade lite längre norrut...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...