31 augusti 2016

Noveller för världens barn 2013

Titel: Noveller för världens barn 2013
Originalets titel:-
Redaktör: Kirsi Ylioja
Medverkande författare: Arne Dahl, Charles Dickens, Kerstin Ekman, Claes Eriksson, Jan Fridegård, Kajsa Ingemarsson, Sara Kadefors, Mons Kallentoft, Jonas Karlsson, Pär Lagerkvist, Jens Lapidus, Sara Lidman, Astrid Lindgren, Barbro Lindgren, Viveca Lärn, Bodil Malmsten, Fritiof Nilsson, Leif GW Persson, Nour El Refai, Oline Stig, Hjalmar Söderberg, Johan Theorin, Lina Wolff, Lasse Åberg
Översättare:-
Serie:-
Antal sidor: 323
Utgivningsår: 2013
Förlag: Informationsförlaget 
Utläst: 7/8

Mina tankar
Emellanåt tycker jag det är rätt kul att läsa noveller, kanske just på grund av att det är ett kortare format och att det inte heller brukar ta så lång tid att  läsa en novell heller. Det passar rätt så bra med en novell efter att man har läst en bok och man inte vill börja en ny.

Denna samling har jag hållit på med länge! Så det känns rätt så skönt att ha läst ut den nu. De allra flesta av novellerna är rätt så medelmåttiga, men en del sticker ut så jag tänkte bara skriva lite kortfattat om mina omdömen om dem.

Jag gillade faktiskt Sara Lidmans novell Moster Evelina och Anton mer än vad jag trodde att jag skulle göra där delar av den är skriven på lite dialekt. Sen hette ju huvudpersonen Evelina...

Den andra novellen som jag tyckte riktigt bra om är Johan Theorins Södergatans östra trottoar. Har läst några noveller av honom nu och alla som jag har läst har jag tyckt bra om. Framförallt så gillade jag stämningen i den.

Sen har vi också Arne Dahls Övervåld, en riktigt spännande novell och jag gillade temat i den och att den handlade lite om psykologi.

Vi har också Jens Lapidus Heder som handlar om en man som just kommit ut ur fängelset.

Den novell som förmodligen gjorde starkast intryck på mig var Nour el Refais Inshallah habibti som handlar om hennes mors liv. En riktigt gripande novell som jag faktiskt kommer att komma ihåg länge.

Novellsamlingen innehöll också en riktig klassiker, En julsaga av Charles Dickens. Känns skönt att faktiskt beta av en klassiker också. Gillade den faktiskt mer än vad jag trodde jag skulle göra! Speciellt hur Scrooge förändras när han får se hur andra människor har det och när andarna besöker honom. Läsvärd!

Allt som allt så blir det ett medelbetyg på grund av att de allra flesta inte var så jättebra, men å andra sidan fanns det ju flera som stack ut och som jag verkligen tyckte om.

Betyg: 3/5



   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...