3 mars 2013

Törnfåglarna - Colleen McCullough


Originalets Titel: The Thorn Birds
Författare: Colleen McCullough
Översättare: Bertil Lagerström
Antal Sidor: 557
Utgivningsår: 1980
Förlag: Bokförlaget Bra Böcker

Första meningen: " Den åttonde december 1915 fyllde Meggie Cleary fyra år."

Clearys utvandrar 1920 från Nya Zeeland till Australien och slår sig ned på Drogheda, en gård utanför Gillianbone. Tillsammans med dem lär vi känna jackaroos och nybyggare, farmarna på Braich y Pwll och Dibban-Dibban, småstadstillvaron i Gillanbone och det många gånger hårda farmarlivet. Men främst är "Törnfåglarna" en skildring av familjen Cleary och deras närmaste: föräldrarna Paddy och Fee, dottern Maggie, fader Ralph de Bricassart...

Boken var faktiskt ganska bra, i alla fall bättre än vad jag hade förväntat mig. Jag kan ju inte veta hur mycket som är sant om hur de levde på stora stationer som Drogheda, men visst måse det ha varit ett tufft liv? Att tvingas leva tillsammans med tusen och åter tusentals flugor i den olidliga hettan! En annan sak som jag tänkt på. och blivit väldigt irriterad på är att ingen någonsin får vara riktigt überlycklig och bara å leva. Hela tiden hände det något som bara förstörde deras planer och gjorde dem olyckliga. Varken Fee, Meggie eller Ralph får vara i sjunde himlen mer än bara korta yttepyttuga stunder. Men det kanske hörde ihop med det tuffa och hårda liv de levde?  Dessutom så kan jag helt enkelt inte förstå hur Fee nästan totalt kunde ignorera sin enda dotter och inte bry sig ett enda dugg, fast i och för sig så behandlar ju Meggie Justine likadant...

I det stora hela var boken bra, men språket var väl inte det bästa. Språket var som sirap, trögt och ibland himla långtråkigt! I övrigt är det en fin historia, men i mitt tyckte så finns det för många svarta moln i berättelsen.

Nu vet ju jag att Törnfåglara finns som tv-serie och längtar tills jag ska få chans att se den! Just nu väntar den på att bli beställd, så om jag har tur så dimper den ner i brevlådan snart!

Mitt Betyg: 5/10

1 kommentar:

  1. Oh, det här är en av mina favoritböcker! Fast det börjar bli länge sedan jag läste den... Håller med om att det är väldigt deppigt väldigt ofta.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...