30 april 2013

Betvingade

Titel: Betvingade
Originalets titel: -
Författare: Simona Ahrnstedt
Översättare: -
Antal sidor: 569 (excessformat)
Utgivningsår: 2012
Förlag: Pocketförlaget
Läst: 27/4 - 30/4

Första meningen: "Brev till Roland Birgersson från Birger Sverkersson."

Östergötland 1349. I en tid där inget är säkert och en kvinnas heder hänger på hennes oskuld går stormannadottern  Illiana Henriksdotter till en skogstjärn för att bada då hon blir överfallen och bortförd. Markus Järv, ökänd riddare och kungens närmaste man, väntar på en utsedd kvinna som ska göra honom sällskap     för natten. Snart kommer deras öden mötas... 

Jag älskade Överenskommelser och jag tycker att Betvingade också är bra. Jag trodde inte att boken skulle vara så pass bra som den var. För det första så älskar jag historia och speciellt den mörka medeltiden.  Den är spännande och riktigt humoristisk att läsa och så tycker jag att omslaget är helt fantastiskt. Bara det gör att jag vill sluka boken med blicken.

Jag vet att Simona hade kontakt med bland annat Dick Harrison när hon skrev boken för att få de historiska detaljerna så exakta som möjligt och det märks. Jag älskar att historiska personer skymtar förbi i boken, till exempel kung Magnus och drottning Blanche. Jag tror det  är svårt att sätta sig in i situationen i hur det var att vara kvinna under medeltiden, där man mer eller mindre bara var en handelsvara. Det tycker jag är hemskt!

Jag gillar Illiana, hon är så stark och vill aldrig erkänna sig svag. Namnet Illiana är så vackert och sagolikt, tycker jag. I början var jag fast bestämd på att jag skulle hata Markus, men han växte hela tiden och till slut så tyckte jag om honom också. Fast några som jag absolut inte tyckte om var Illianas familj, de var så hjärtlösa och elaka mot henne.

Jag tycker att boken är bra och den är perfekt om man villa ha en lite lättare roman att läsa om kärlek på medeltiden. Boken är skriven med värme och kärlek och det lyser igenom.

Boktipsets estimerade betyg var 3,6 men jag ger boken 4,2. 




2 kommentarer:

  1. Ska bara läsa Överenskommelser först sen ser jag fram emot denna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker båda är bra och roliga att läsa :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...