23 april 2013

Top Tio Tisdag 23 april

Jag tänkte att jag skulle testa detta med Top Ten Tuesday. Denna tisdag är ämnet Top Ten Books I Thought  I´d Like MORE/LESS Than I Did. Jag tänker dela upp listan i två, det blir alltså fem böcker jag trodde jag skulle gilla mer och fem böcker jag trodde jag skulle gilla mindre.

Fem böcker jag trodde jag skulle gilla mer: 

1. En värld utan slut av Ken Follett. Jag älskade Svärdet och spiran och jag hade hoppats att den här skulle vara lika bra, men det var den inte. Karaktärerna var tråkiga och ganska stereotypa och jag kände ingenting för dem och stora delar av handlingen påminde om Svärdet och spiran. 

2. Mord ett leende av J.D. Robb. Jag trodde att den här skulle vara som alla andra Nora Roberts böcker: det skulle vara lite romantik, hot och kanske litet död. Jag hade trott att det skulle vara lite lättsam underhållning, men det var det inte. Boken var bara tråkig och var skriven på ett rått sätt. Mord med ett leende var inte i min smak!

3. Iakttagelserna av Jane Harris. Jag hade trott att den här skulle handla om kärlek och mysterier, men den handlade bara om en konstig husmor och det fanns inte ett dugg kärlek i boken. Den här boken var en besvikelse.

4. Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Jag hade höga förhoppningar på den här boken, men sättet den var så rörig och flummig att jag hade svårt att hänge med.

5. Tönfåglarna av Colleen McCullough. Början var så seg och tråkig att jag trodde att den aldrig skulle ta slut! Den blev ändå lite bättre mot slutet, men det är ingen superbra bok.

Fem böcker jag trodde jag skulle gilla mindre: 

1. Även om jag läser denna bok just nu så hamnar den på listan: I vargars följe av Stef Penney. Innan jag började läsa boken hade jag hoppats att den i alla fall skulle vara intressant. Vad jag inte visste var att den är helt suverän! Jag skulle faktiskt vilja påstå att jag är förälskad i boken! Den är helt enkelt magisk...

2. Coraline av Neil Gaiman. Vi läste boken på engelska i skolan. Jag tyckte boken bara verkade tråkig och konstig när jag läste baksidetexten, men den var faktiskt riktigt läsvärd och ganska rolig.

3. Den röde prinsen av Timothy Snyder. Jag trodde att denna bok skulle vara tråkig och väldigt dryg att läsa. Men som tur var den intressant och hade en fascinerande person i centrum.

4. Det femte barnet av Doris Lessing. Ärligt talat trodde jag att den här boken skulle vara tråkig och kände mig inte lockad att läsa om det femte barnet. Boken var en riktigt överraskning! Den var spännande och tog upp ett ämne som fortfarande är ganska tabu.

5. Kungamordet av Hanne-Vibeke Holst. Jag trodde att det här skulle vara en tråkig bok som bara handlade om tråkig politik. Som tur var så handlade den mer om utsatta kvinnor och makt. Boken var intressant att läsa och den var inte tråkig en enda sekund.

2 kommentarer:

  1. Trodde också att jag skulle gilla Tillsammans är man mindre ensam mer än vad jag gjorde, skyller på titeln där ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag brukar ha lite svårt för röriga böcker och blir mest förvirrad :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...