8 juni 2013

Nathalie: en delikat historia

Titel: Nathalie: en delikat historia
Originalets titel: La délicatesse (2009)
Författare: David Foenkinos
Översättare: Sofia Strängberg
Antal sidor: 236
Utgivningsår: 2012
Förlag: Sekwa
Läst: 6/6 - 7/6

Första meningen: "Nathalie var ganska tystlåten (och feminin på ett lite schweiziskt vis).

Nathalie och Francois lever lyckliga tillsammans, när Francois plötsligt dör efter bara några års äktenskap. Nathalie är övertygad om att hon aldrig kommer att se åt en annan man och gräver ner sig i sitt jobb på ett svenskt företag. Men en dag kysser hon på ren impuls sin kollega Markus, en nördig och försynt svensk, och en annorlunda romans börjar sakta men säkert spira. En innerlig och humoristisk saga om nyfunnen kärlek.

Jag tycker det känns svårt att beskriva en så bra och annorlunda bok. Det är en vacker historia om kärlek. Språket är vackert, nästan poetiskt och jag låg och läste med ett stort leende på läpparna. Trots innehållet så blir den inte sorglig, jag tycker den är både rolig och sorglig på samma gång och en del gånger fick jag stor lust att bara ruska om Nathalie och Markus!

För övrigt så tycker jag om karaktärerna och jag känner verkligen med de, så på det sättet var den lite jobbig att läsa. Det var så mycket känslor! Det är korta kapitel som varvas med små listor, definitioner och anekdoter så hela tiden tänkte jag "bara ett kapitel till. I anekdoterna så nämns dessutom flera böcker, filmer och pjäser så jag tyckte det var riktigt roligt.

Kort sagt så är Nathalie: en delikat historia verkligen en delikat historia. Den tar inte lång tid att läsa så den går lätt att klämma in i sommarläsningen.

Boktipsets estimerade betyg var 3,5 men jag ger den 5.0. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...