31 juli 2013

I havet finns så många stora fiskar

Titel: I havet finns så många stora fiskar
Originalets titel: -
Författare: Sara Lövestam
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 331
Utgivningsår: 2011
Förlag: Piratförlaget
Läst: 27/7 - 28/7

Första meningen: "Iakttagaren har sett honom flera gånger kring dagis nu."








Handling
Bakom en gardin i Lugnvik står en iakttagare. Det är tryggt bakom fönstret, fyrtiosex millimeter treglasgräns som stänger ute verkligheten. Om man har tråkigt kan man studera barnen som går på förskolan som så lämpligt ligger mitt emot. Man kan följa dem med blicken, vattna sina pelargoner och glömma allt. Tills man inte kan det längre. På dagisets uteplats står Malte. Han har helt själv hittat en kotte som är alldeles grön, och när han ser på den tänker han inte på det andra. Mamma som bara sover, pappa som en gång kom och hälsade på. Och mannen med det blonda håret, som antingen är hans vän eller något helt, helt annat.

Vad jag tycker
Det känns så svårt att skriva några ord om "I havet finns så många stora fiskar". För det första måste jag berömma omslaget, jag tycker det är vackert med den lysgröna kotten. Boken är lättläst, men den är ändå väldigt jobbig att läsa på grund av handlingen om utsatta barn. Boken väcker så många känslor hos mig, jag blir arg, ledsen och upprörd och jag vill nästan bara skrika rätt ut. Den är så trovärdig! Och det kanske är det som berör mig mest.

Den utspelar sig i Jämtland, kring Östersund. Vi var nyss där på minisemester och därför känns det kanske lite extra för mig. Det känns nästan som om jag fått följa med Malte lite grann. Berättelsen har borrat sig in i mitt hjärta och jag tror att det är en bok som är svår att släppa.

Boken har flera parallella historier, men det blir aldrig för rörigt eller komplicerat. Språket är enkelt och avskalat, det är nästan så att det kommer in under huden. Det berättas ur barnens perspektiv och Iakttagarens. Trots att boken är hemsk, så är den på samma gång gripande och vacker och framförallt viktig, den känns angelägen. Det är detta som händer idag i vårt samhälle, vi är inte förskonade från pedofiler som vill barn illa. Jag tycker att detta nästan är en måste-bok. Så läs den!

 Det är kanske den bästa boken jag läst i år så jag kan inte ge boken rättvisa genom recensionen så det enda jag kan upprepa är: LÄS DEN!

Jag ger boken 5.0.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...