16 juli 2013

Nattvägen

Titel: Nattvägen
Originalets titel: Night Road (2011)
Författare: Kristin Hannah
Översättare: Micka Andersson
Serie: -
Antal sidor: 397
Utgivningsår: 2012
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Läst: 9/7 - 13/7

Första meningen: "Hon står vid hårnålskurvan på Night Road."








Handling
Jude Farraday har alltid satt barnen i första rummet, vilket tycks ha gett resultat. Tvillingarna Mia och Zach är skötsamma, populära och duktiga i skolan. Första dagen i high school lär Mia känna nyinflyttade Lexi Baill, som har ett trassligt förflutet. De blir snart bästa vänner och mamma Jude tar emot den nya flickan med öppen famn. När det så småningom uppdagas att Lexi och Zach har förälskat sig i varandra och dessutom smugit med förhållandet bakom föräldrarnas ryggar tappar den överbeskyddande Jude fotfästet. Hon oroar sig allt mer för tonåringarnas framtid och för att någonting hemskt ska hända dem. En varm sommarnatt i slutet av skolans sista termin besannas Judes värsta farhågor. De tre ungdomarna tar ett ödesdigert beslut som kommer att slå både familjen Farradays och Lexi Baills liv i spillror.

Vad jag tycker
Först måste jag säga att jag tycker att omslaget passar boken, det är väldigt vackert. Jag gillar hur Hannah skildrar miljöerna, det är så levande och så lätt att föreställa sig hur det såg ut. Språket är väldigt lätt och fint och det flyter hela tiden på i läsningen. Dock tycker jag att tempot är lite för sakta ibland, eftersom jag vill att det ska hända lite grann. Boken är jättesorglig! Precis när jag trodde att det värsta hade hänt, hände något som var ännu sorgligare hela tiden. Jag tyckte att slutet var sorgligt det också, så jag skulle inte haft något emot ett lyckligare slut.

Jag tycker att boken är väldigt, nästan skrämmande, realistisk och trovärdig och jag tänkte hela tiden att det här skulle kunna hända på riktigt. Jag gillar hur hon skildrar relationerna mellan föräldrar och deras tonåriga barn och hur det känns för föräldrarna när barnen får sina första kontakter med alkohol.

Jag slås av hur starka klasskillnaderna fortfarande är i USA, och säkert också i Sverige. Bara för att Lexi hade en svår barndom utan människor hon kunde lita på och lite pengar så hade hon aldrig samma chans som Mia och Zach Farraday. Jag tycker att alla ska ha samma rättigheter, men fortfarande är det tyvärr så att alla inte har det. Tyvärr tror jag att domstolar och liknande ofta väljer att hellre lyssna till de rika och göra så att kanske slipper undan lättare.

Boken är riktigt bra och är ytterligare en i raden av bra böcker jag läst i år. Det är en väldigt fin historia som knappast lämnar någon oberörd.

Jag ger boken 4.0.

Jag har tidigare läst "Vad som än händer" av samma författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...