30 augusti 2013

Beautiful Creatures

Titel: Beautiful Creatures: mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Originalets titel: Beautiful Creatures (2009)
Författare: Kami Garcia, Margaret Stohl
Översättare: Carina Jansson
Serie: Beautiful Creatures #1
Antal sidor: 517
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bokförlaget Semic
Läst: 22/8 - 29/8

Första meningen: "Det fanns bara två sorters människor i vår stad."






Handling
En förbannelse, ett val, två öden... När sextonårige Ethan möter den nya tjejen Lena, inflyttad till lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i Lena. Hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta... Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp kampen mot de onda krafterna.

Vad jag tycker
"Beautiful creatures" är kanske inte den bästa boken att läsa när man just börjat skolan så det tog ganska lång tid för mig att läsa ut den, även fast den var väldigt lättläst. Jag gillar dessutom beskrivningarna i boken och jag kan nästan se miljöerna framför mig. Språket är väldigt enkelt. Boken är väldigt spännande och jag gillar mest början av boken, när allt var lite mystiskt och man inte visste så mycket om Lena och hennes förmågor.

Jag tycker karaktärerna är bra, men det finns på tok för många personer att hålla reda på. Jag gillar Ethans fastrar, de är så tokiga och jag kan inte annat än le när jag läser deras dialoger. Både Lenas och Ethans familjer är väldigt annorlunda och i flera fall väldigt knäppa. Därför tycker jag också att boken är ganska rolig i vissa stunder, en av mina favorithändelse är skördefesten, allt var bara så absurt. Jag tror att det hade underlättat om man hade haft ett persongalleri. Boken berättas ur Ethans perspektiv och jag har börjat fundera om det kanske är lite annorlunda att det berättas ur killens perspektiv? Jag tycker att de flesta andra böcker berättas ur tjejernas perspektiv.

Jag tycker att tempot var ganska segt och helt plötsligt hände allt på en gång. Jag hade faktiskt förväntat mig mer, vad vet jag inte. Dessutom var det ju väldigt många personer med. Jag kommer troligtvis läsa fortsättningen.

Överlag så tycker jag boken är bra, så därför får den 4.0.

Jag har inte läst några böcker av dessa författare tidigare.

2 kommentarer:

  1. Jag föll som en fura för den första boken i serien, nu är jag på den tredje och tyvärr tycker jag att det går neråt.. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att de andra delarna har varit lite sämre... Jag skulle tro att jag läser serien, nu överväger jag faktiskt att läsa de andra böckerna på engelska... Såg de i skolbiblioteket idag.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...