18 september 2013

Safirblå

Detta är en del i en serie så jag varnar för eventuella spoilers!


Titel: Safirblå
Originalets titel: Saphirblau (2010)
Författare: Kerstin Gier
Översättare: Christine Bredenkamp
Serie: Ädelstenstrilogin #2
Antal sidor: 385
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bonnier Carlsen
Läst: 9/9 - 15/9

Första meningen: "Gränderna var mörka i Southwark, mörka och ensamma."








Handling
Väktarnas hemliga ordenssällskap vill att Gwendolyn och Gideon hämtar blod från andra tidsresenärer, men de verkar ha dolda motiv. Ska hon gå dem till mötes ... Så möter hon sin morfar när han var ung, och tillsammans börjar de smida egna planer.

Vad jag tycker
Jag tyckte mycket om den första boken, "Rubinröd", och jag tycker mycket om den här också. Jag gillar allt med boken! Den är så lättläst, spännande och jag älskar Giers språk som bara sprudlar av berättarglädje. Boken tog fart igen precis där vi lämnade dem i den tidigare boken och även fast det var ett tag sedan jag läste den första delen så hängde jag med väldigt bra.

Jag gillar karaktärerna, alla från Xemerius till madame Rossini. Jag tycker överlag att karaktärerna är väldigt färgstarka och de jag ser dem framför mig och jag kan bara inte sluta le när jag läser den. Jag har så många favoritkaraktärer. Jag undrade hela tiden hur det skulle gå och jag ser fram emot att få läsa den tredje delen snart, nu när jag lånat hem den.

Jag tycker Giers värld funkar perfekt, det är lätt att hänga med och jag köper hela tidsresekonceptet med allt vad det innebär. Jag tycker det är extra roligt att Gwen kan se spöken och att en del samtal kan bli väldigt konstiga när hon pratar med både spöken och vanliga människor.

Jag tycker det var lite roligt att det fanns en kod i boken som man kunde ta reda på. Såklart gjorde jag det och det var en rolig grej och nu vet man lite mer om mysteriet, men jag har fortfarande ingen aning om hur det kommer sluta. Men jag vet ju vad jag hoppas på...

Boken slutade med världens cliffhanger och det ska både bli roligt och nästan lite sorgligt att läsa den sista delen. Jag älskar den här boken minst lika mycket som den första och det är verkligen feelgood-fanstasy!

Jag ger boken 4.5.

Jag har tidigare läst "Rubinröd" av samma författare.

Andra delar i serien
1. Rubinröd
2. Safirblå
3. Smaragdgrön

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av böckerna i den här serien, men jag gillar verkligen när böckerna får enhetliga namn, som här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också det blir lättare att hålla reda på titlarna :) Jag kan verkligen rekommendera böckerna!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...