13 september 2013

Vid din sida

Titel: Vid din sida
Originalets titel: Killing Rachel: The Murder Notebooks (2013)
Författare: Anne Cassidy
Översättare: Ylva Kempe
Serie: En mördares anteckningar #2
Antal sidor: 288
Utgivningsår: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren
Läst:  6/9 - 8/9

Första meningen: "Rose gömde sig."








Handling
Efter fem år har polisen nu lagt ner utredningen. Men Rose är övertygad om att de fortfarande är vid liv. Hennes mamma och Joshuas pappa kan bara inte ha försvunnit spårlöst.

Så får hon ett brev från sin gamla internatskola. Först ett och sedan ytterligare två, tre. Brev efter brev med desperata rop på hjälp. Brev efter brev från någon som ljugit så många gånger att inget längre kan vara sant. Brev efter brev från någon som säger sig ha sett hennes mamma.

Vad jag tycker
Jag tycker bättre om omslaget till den här delen än den första, även om det egentligen inte spelar sån stor roll. Boken var väldigt lätt att läsa och den var spännande hela tiden och såklart slutade den väldigt spännande så jag måste vänta ändå till 2014 åtminstone för att läsa fortsättningen.

"Vid din sida" har många tillbakablickar särskilt från Roses perskpektiv och om jag får spåna helt fritt så tror jag att den tredje delen kommer handla mer om Joshuas liv efter föräldrarnas försvinnande och innan han träffade Rose igen. Jag tycker dock att det var ganska lite fokus på föräldrarna, den handlade mest om Rose och hur hennes liv på internatskolan hade varit..

Jag tycker ganska bra om karaktärerna och min favoritkaraktär är Skeggsie, Joshuas kompis. Jag tycker han verkar så rolig och framförallt smart. Jag hade väldigt svårt för Rachel, Roses före detta kompis som ljög för henne hela tiden och hade svårt för att berätta sanningen. I vissa stunder hade jag även svårt för Rose.

Enligt mig så är "Vid din sida" ganska orealistisk om man tänker på att två ungdomar skulle ta sig an att börja nysta i sina föräldrars försvinnande helt själva och vara något stort på spåren. Om man bortser från det så är det en väldigt bra ungdomsthriller.

Jag ger boken 3.5.

Jag har tidigare läst "Tid att dö" av samma författare.

En mördares anteckningar
1. "Tid att dö"
2. "Vid din sida"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...