31 januari 2015

Den femte årstiden

Titel: Den femte årstiden
Originalets titel:-
Författare: Mons Kallentoft
Översättare:-
Serie: Malin Fors #5
Antal sidor: 456
Utgivningsår: 2011
Förlag: Natur & Kultur 
Utläst:22/1

Första meningen: "Jag förstår inte varför".









Handling
Det är tidigt i maj när en barnfamilj på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Kvinnokroppen är otäckt välbevarad och spåren efter tortyr är tydliga. Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med Maria Murvall, den unga kvinna som sitter stum och okontaktbar på Vadstena sjukhus efter att ha hittats våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för flera år sedan. Av en slump träffar Malin en läkare från S:t Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en liten pusselbit i något mycket större. Men vilken ondska är så fruktansvärd att den inte går att tala om? Malin, som länge varit närmast besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett var den kan föra henne.

Mina tankar
Jag har hållit på med att försöka läsa ikapp serien om Malin Fors, men jag vill inte läst böckerna alltför nära varandra. Jag tycker att böckerna är uppbyggda på ungefär samma sätt, med döda som "talar" och liknande.

Jag känner mig lite kluven när det gäller karaktärerna, speciellt poliserna. Jag har svårt för den väldigt våldsamme polisen Waldemar, men ibland antar jag att ändamålet helgar medlen. Jag har också väldigt svårt får Malin, jag blir så less av att hela tiden läsa om hennes begär efter spriten, besattheten av Maria Murvall och hur hon är mot sin dotter.

Den här boken tyckte jag var väldigt hemsk! Tyvärr tror jag också att vissa delar av handlingen inte är helt tagen ur luften. Vissa gånger tyckte jag det var väldigt obehagligt att läsa om vad som hände. Boken tycker jag är ganska svårläst, det är inte det enklaste språket och ibland tycker jag att meningarna blir alltför korta. Det störde min rytm lite grann. Handlingen väger dock upp för det.

 Jag hoppas nu att Malin kan släppa allt som har med Maria Murvall att göra. Jag har lånat hem fortsättningen i serien, men det känns som att jag kan behöva några böcker emellan för att orka tamig igenom den.

Betyg: 3/5



Tidigare läst av denna författare
Midvinterblod
Sommardöden
Höstoffer 
Vårlik

Jag kan stryka punkt 10 i Kaosutmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...