24 april 2015

Bokbloggsjerka 24-27 april

Nu är det snart helg! Jag längtar verkligen tills jag kommer hem idag och får hämta ut min studentmössa och klänning. Dessutom så har jag inte haft något internet i lägenheten sedan i onsdags och det har varit omöjligt att få tag på kundtjänst. I torsdags lyckades jag med det, men det visar sig att de måste skicka upp nytt och att det tar 3-4 arbetsdagar. Som tur är det inte så mycket arbete i skolan just nu, men man känner sig ända lita handikappad utan internet.

Såhär skriver AnnikaVeckans fråga/utmaning kommer från Koko:
Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!
Jag har läst några klassiker som jag har tyckt mycket om. Av Jane Austen har jag läste både Emma och Stolthet och fördom. Jag tyckte det var riktigt bra böcker och jag gillade verkligen hur Austen porträtterade det vardagliga livet.

En annan klassiker som jag läst är Svindlande höjder av Emily Brontë. Jag tyckte mycket om den och den var ganska lättläst, men mycket mörkare än jag hade förväntat mig.

Det känns som att detta blev ett ganska kort svar, men jag nöjer mig med dessa tre tips på klassiker. Kan tänka mig att ganska många redan har läst dessa böcker.

Om en stund har jag lektion, så jag kommer titta in era svar ikväll när jag kommit hem.

30 kommentarer:

  1. Har varken läst böcker av Jane Austen eller Emely Bronté, men jag har tre böcker av Austen i bokhyllan, bl.a. de två du nämner här. De skall bli otroligt spännande att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker om Austen! Kan också rekommendera Brontë :)

      Radera
  2. Brittiska klassiker är lite för romantiska för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läste Svindlande höjder trodde jag att det skulle vara en romantisk bok, men jag tyckte inte att den var speciellt romantisk, den var mest tragisk Trevlig helg!

      Radera
  3. Gamla godingar! I veckan visade SVT en fin filmatisering av Svindlande höjder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den missade jag! Åh att jag inte visste om det, då hade jag sett den.

      Radera
  4. Svindlande höjder är underbar! Överhuvudtaget gillar jag Brontë-systrarnas böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att läsa något av de andra Brontë-systrarna också.

      Radera
  5. Två underbara författarinnor som jag verkligen gillat, inte läst allt men de du nämner är lästa och jag gillade dom väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är verkligen intresserad av att läsa mer av Jane Austen!

      Radera
  6. Jag har iaf sett Stolthet och Fördom på film... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid nåt :) Boken är också bra!

      Radera
  7. Svindlande höjder har jag tänkt att läsa någon gång! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker verkligen att du ska läsa den! Trevlig helg!

      Radera
  8. Svindlande höjder är faktiskt inte läst, det var ett bra tips jag tar till mig direkt. :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svindlande höjder är en riktigt bra bok, rekommenderas! Trevlig helg!

      Radera
  9. Jag har faktiskt aldrig läst ngt av Jane Austen, men har både Stolthet och fördom samt Förnuft och känsla hemma, fast på engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förnuft och känsla har jag inte läst. Men Stolthet och fördom tycker jag du ska läsa :)

      Radera
  10. Jag har bara läst någon enstaka av Jane Austen men däremot sett några av dem på film. Men de är inga favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara sett den nyaste filmen Stolthet och fördom. Trevlig helg!

      Radera
  11. Jag önskar att jag varit mer förtjust i Austen än jag är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en del författare som man känner så inför också. Trevlig helg!

      Radera
  12. Svindlande höjder har jag i min bokhylla, men jag har inte läst den än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att du ska läsa den snart :)

      Radera
  13. De skulle jag kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar alla de tre böckerna! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...