19 april 2015

En smakebit på söndag: Inga kelgrisar, inga styvbarn

Det är söndag igen och dags för en smakebit på söndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Utmaningen går ut på att man delar med sig av några meningar ur boken man läser just nu. HÄR kan ni läsa mer. 

Nu har jag gjort den första skolveckan på nästan 2 månader! Tiden gick verkligen fort. På ett sätt så är det skönt att vara tillbaka i skolan, fast det känns inte som att man gör så mycket. Det är nästan bara 50 dagar kvar tills jag tar studenten! I veckan har jag hunnit läsa Half bad: Ondskans son, den var faktiskt ganska bra, men jag hade hoppats på mer. Nu håller jag på att läsa Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård. Den beskrivs som en folkhemsrysare. Hittills så tycker jag den är ganska bra, fast den är lite väldigt äcklig. 

Smakebiten kommer från sidan 7.

Det stod en främling i hallen.
Astrid spratt till. Först en gång när hon fick syn på honom och direkt efter det en gång till, när hon förstod att det faktiskt stod en främmande herre i hallen. Hon svalde och blinkade hårt. Stirrade. 
"Hallå?"
Inget svar. Hon prövade igen med samma resultat. Främlingen snurrade ett varv, som för att visa att han inte dolde något. Hans rörelser var graciösa, huvudet högt.
"Vem är du? Var kommer du ifrån?" 





44 kommentarer:

  1. Det här kan vara den äckligaste bok jag har läst. Fast på ett bra sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Den är väldigt äcklig! Nu tycker jag ännu mindre om råttor! :)

      Radera
  2. Jag har den på min läsplatta så den vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den när du har läst den. :) Trevlig söndag!

      Radera
  3. Har fått för mig att den här ska vara riktigt otäck. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills tycker jag inte den är så otäck, men det kan ju ändras. Trevlig söndag!

      Radera
  4. Jag tycker titeln på boken gör att man blir intresserad.Jag kan tänka mig att läsa den, men blir lite tveksam när jag såg ovan att den handlar om råttor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln är intressant, boken är faktiskt bra men en del bitar skummar jag lite grann :)

      Radera
  5. Takk for smakebiten! Dette var en ukjent bok for meg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om de :) Trevlig söndag!

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Vet inte om detta är något jag skulle tycka om...
    Trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, den är lite äcklig men ändå bra :)

      Radera
  7. Takk for smakebiten. Har ikke hørt om boken, men den kan være noe å ha i tankene.

    SvaraRadera
  8. Rysare - de håller jag mig borta ifrån ;) men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte läsa rysare, men hittills har det inte varit så farligt :) Trevlig söndag!

      Radera
  9. Spennende smakebit, men denne boken blir nok litt for heftig for meg :)
    Hilsen Anette
    www.anettesbokboble.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte ha så lätt för att bli skrämd eller äcklad, men när jag läser den här så blir jag det ibland. Trevlig söndag!

      Radera
  10. Tack för spännande smakbit! "Äckliga" böcker har jag normalt lite svårt att fatta tycke för, så kanske bör man akta sig för denna. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken i sig är väl bra, men det finns vissa inslag som är väldigt obehagliga. Trevlig söndag!

      Radera
  11. Det låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt spännande, och lite otäck :)

      Radera
  12. Har hört en del om denna och och det kanske kan vara något för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att den är bra :)Trevlig söndag!

      Radera
  13. Den här gillade jag skarpt! :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Den blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Jag får fortfarande rysningar när jag tänker på den här boken. Imponerande debut. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, men som sagt så är vissa delar inte speciellt trevliga att läsa... :)

      Radera
  16. Den här blir jag nyfiken på. Jag brukar inte gilla skräckisar, men ändå. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska bra och jag gillar hur man kommer närmare och närmare karaktärerna medan man läser. Trevlig söndag!

      Radera
  17. Köpte den här på bokrean så den ska jag läsa snart! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att höra vad du tycker om den när du läst den :-)

      Radera
  18. Den här vill jag läsa men den tycks alltid hamna längre och längre ner på listan utan att jag riktigt kan förklara varför :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt hänt att det kommer en massa böcker emellan :) Boken är faktiskt ganska bra :) Trevlig kväll!

      Radera
  19. Spännande titel. Men om boken är "äcklig" så vet jag inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vissa bitar som är väldigt obehagliga att läsa, annars så är boken bra.

      Radera
  20. Folkhemsrysare var en ny kategori för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en ny genre för mig :) Men jag gillar den!

      Radera
  21. Tack för smakbiten! Den här vill jag läsa, men det där med råttor lockar inte, får kanske skumläsa på en del ställen då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en del bitar är inte så roliga att läsa. Jag har också fått skumläsa vissa delar... Trevlig kväll!

      Radera
  22. Tack för smakbiten! Jag älskar äckligt och spännande. Kanske jag skulle kolla in denna närmare.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...