13 april 2015

Går i alla gårdar

Titel: Går i alla gårdar
Originalets titel:-
Författare: Ulla Bolinder
Översättare:-
Serie:-
Antal sidor: 196
Utgivningsår: 2015
Förlag:  Orda förlag
Utläst: 30/3

Detta var ett recensionsexemplar från författaren. Tack! 

Första meningen:
"I oktober 1957 fick jag veta att en kvinna hittats mördad i byn där min äldre syster Signe bodde med sin man och deras nioåriga dotter Ingrid."

Handling
Året är 1957. I en liten uppländsk by sprider sig rädslan och oron när en av byns kvinnor hittas misshandlad och död på en äng. Vem kan ha gjort sig skyldig till detta illdåd? Polisen har inga spår efter förövaren och i byn växer sig skvallret allt starkare. Går i alla gårdar är en verklighetstrogen skildring med stark tidsfärg från livet på 1950-talet, då det svenska folkhemmet byggdes upp och framtidstron var ljus och stark. Men i den våldsdrabbade byn fortsätter man att fundera över det skedda och får ingen ro. 

Mina tankar
Jag hade inga speciella förväntningar på Går i alla gårdar, det började med att jag fick ett mejl av författaren där jag fick läsa igenom handlingen. Handlingen gjorde mig verkligen intresserad och jag valde då att läsa boken.

Jag gillar verkligen sättet som boken är uppbyggd på, att man får se liknande händelser ur olika perspektiv. De olika byborna får verkligen komma till tals och berätta om sina egna tankar kring mordet och deras känslor kring det. Det är intressant att se vilka konflikter som finns mellan byborna och hur de misstänker varandra. Jag bor själv i en liten by och jag kan bara föreställa mig vilket kaos det skulle bli om någon blev mördad och hur alla skulle gå omkring och misstänka varandra.

Går i alla gårdar utspelar sig under slutet av 1950-talet och det känns verkligen som att författaren skildrar miljön på ett bra sätt. Det känns trovärdigt och även om jag själv inte är född på 50-talet så kan jag ändå leva mig in i den miljön.

Mordet står inte i centrum, men det är ändå väldigt spännande. En stor del av det kanske är att man får möta flera olika karaktärer. Tempot är inte så snabbt i boken och det funkar väldigt bra med tidshoppen.

Det är som sagt många karaktärer som kommer till tals i den här boken, och det känns verkligen som att alla har sina egna unika röster. De kapitel som kanske berör mig mest är när Bolinder skriver kapitlen ur barnens perspektiv, t.ex. lilla Ingrid.

Går i alla gårdar är en lättläst och väldigt spännande bok som definitivt är läsvärd.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...