18 april 2015

Legend

Titel: Legend
Originalets titel: Legend (2013)
Författare: Marie Lu
Översättare: Katarina Falk
Serie: Legend #1
Antal sidor: 291
Utgivningsår: 2013
Förlag: Modernista 
Utläst: 5/4

Första meningen: "Min mamma tror att jag är död."

Handling
Det landområde som en gång var USA:s västkust är nu Republiken, en stat som ständigt ligger i krig med sin granne i väster. Femtonåriga June kommer från en av Los Angeles mest ansedda familjer och betraktas som ett militärt underbarn. Hon brinner för sitt land och uppfostras för att en dag ta plats i Republikens absoluta toppskikt. Day, däremot, växer upp i slummen och är Republikens mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de först kan verka.

De kommer från två skilda världar och det finns inga skäl till att deras vägar någonsin skulle korsas - inte förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day utpekas som huvudmisstänkt. Fast besluten att hämnas tar June själv upp jakten och de dras nu in i en rafflande katt-och-råtta-lek.

Men genom en chockartad vändning upptäcker June och Day den egentliga orsaken till att de först samman, och börjar sakta inse hur skrämmande långt Republiken är berett att gå för att skydda sina mörka hemligheter.

Mina tankar
Legend är en bok som jag har hört väldigt mycket om, men det är inte förrän nu som jag faktiskt har läst den. Den är otroligt lättläst och sidorna bara flög förbi, det  var nästan så att jag önskade att den var lite längre och hade ett lite långsammare tempo så att man kunde få läsa lite mer om June och Day. Men som tur är finns det ju två uppföljare.

Jag gillar bokens upplägg där handlingen drivs framåt av att June och Day växelvis berättar. Det bidrar verkligen till spänningen. Jag gillar också den värld som Lu byggt upp. Tidigare har jag varit lite emot dystopier, men det känns verkligen som att det har vänt nu när jag läst både Divergent och Legend och bara vill läsa mer ur de serierna.

Om jag ska klaga på något så är det att jag hade gärna läst mer om Junes sorg efter Metias, det känns lite som att det hamnar lite för mycket i skymundan.

Jag kan inte hjälpa att jämföra Legend med Divergent, men jag måste säga att Divergent är bättre. Legend är också en riktigt bra bok och jag vill gärna fortsätta läsa serien.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Marie Lu ingår i min Boktolva.

6 kommentarer:

  1. Legend är bra men håller med att Divergent är bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, båda är bra böcker :-) Jag ser fram emot att läsa fortsättningarna

      Radera
  2. Jag tyckte likadant när jag började på serierna. Sedan vände det och medan insurgent och därefter Alliegant bara blev sämre, så blev Legend bättre och bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, det ska bli roligt att läsa fortsättningarna och se vad som händer.

      Radera
  3. Jag har taggat dig i Libester Award i detta inlägget (http://lexielaser.blogspot.se/2015/04/liebster-award-2015.html). Gör den om du vill, orkar och när du har tid! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra den när jag får lite tid över! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...