17 april 2015

Liebster Award


Jag nominerades av Madde på Maddes Bokblogg och av Anna på Fantastiska Berättelser  TACK! Ska bli kul att göra den!

Regler
Länka tillbaka till personen som nominerade dig.
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig.
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare.
Gör 11 frågor till dem som du nominerar.
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar.

Maddes frågor 
1.Vilken är den bästa bok du läst och varför?
Det är svårt att bara välja en! Om jag måste välja en så blir det nog The Fault In Our Stars av John Green. Jag älskade den boken och tyckte verkligen om språket och humorn i den trots att det handlar om ett svårt ämne.

2. Hur står dina böcker i din bokhylla? (alfabetiskt, bokstavsordning m.m)
Just nu är de sorterade efter genre i författarens bokstavsordning. Jag sorterade om böckerna för ett tag sedan och är väldigt nöjd med det, är ganska lätt att hitta nu när man bara behöver ha koll på genren.

3. Vilken bok ligger på ditt sängbord just nu?
Insurgent ligger på mitt sängbord just nu, men jag har inte läst den än. Dessutom har jag en ganska stor hög med böcker från biblioteket.

4. Lånar du ut dina böcker till andra?
Ibland, det beror lite på. Jag har inga problem med att låna ut till mina familjemedlemmar, även om min pappa är expert på att vika hundöron och bryta ryggen på pocketböcker. Jag kan också låna ut till vänner, men då blir det bara de jag litar på och som inte förstör böckerna.

5. Finaste bokomslaget?
Jag har inte speciellt bra koll på bokomslag, men den här boken tycker jag har ett snyggt omslag.



6. Hur många olästa böcker äger du?
Väldigt många! Jag har mest olästa böcker i min bokhylla, men jag försöker bli bättre på att ta någon bok ur bokhyllan att läsa ibland. Just nu har jag 57 stycken, trodde faktiskt inte att jag skulle ha så många böcker.

7. Vilken bok ser du mest fram emot att läsa nu i vår?
Simona Ahrnstedts nya bok, En enda hemlighet, och En dröm från att dö av Emelie Kalen Loxi.

8. Kaffe eller te till läsningen?
Jag har inte lät mig att dricka kaffe än. Te tycker jag om att dricka, men då ska det vara ganska söta och fruktiga teer.

9. Läser du om böcker?
Jag kan göra det, men det blir väldigt sällan. Den enda bok som jag läst om under de senaste åren är nog Innan jag dör av Jenny Downham.

10. Vem hade du velat skulle skriva boken om ditt liv?
Någon som skriver roligt! Jag är väldigt alldaglig och jag misstänker att om någon skulle skriva om mitt liv så måste det vara någon som kan skriva på ett roligt sätt. Kanske Marian Keyes eller varför inte Josephine Bornebusch.

11. Favorit kärlekspar i en bok?
Hazel och Augustus i The Fault In Our Stars! 

Annas frågor
1. Vad läser du för bok just nu?
Just nu läser jag Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård. Nu under helgen passar jag också på att läsa en bok om Isfolket, Rop av stumma röster


2. Om du vann 1000 kronor som oavkortat måste spenderas på böcker, vad skulle du köpa?
Oj, vad svårt att veta vad man skulle köpa! Jag tror att jag kanske skulle köpa några serieboxar, kanske Harry Potter eller Hungerspelen. Skulle nog passa på att köpa böcker på engelska. 


3. Vilken är den senaste boken som har flyttat hem till dig?
Idag när jag kom hem hade jag fått ett recensionsexemplar  från Opal. Det var Sveket av Ursula Poznanski. 


4. Var handlar du helst böcker?
För det mesta så handlar jag via nätet, oftast blir det från CDON. De är ganska billiga och brukar ha snabbe leveranser. Jag har närmare 30 mil till närmaste bokhandel... 


5. Vilken genre läser du allra helst?
Jag läser väl lite olika genre, men jag tycker om att läsa deckare, chic-lit och ungdomsböcker. Det har blivit lite dystopier ett tag nu också. 


6. Vilken bok har du läst flest gånger?
Hmm, jag undrar om det kanske är Innan jag dör av Jenny Downham. 


7. Nämn den senaste boken du valde att inte läsa klart? 
Jag kommer faktiskt inte på någon bok på senare tid som jag valt att inte läsa klart. För det mesta försöker jag läsa ut en bok även om jag inte tycker om den. Måste nog bli bättre på att avsluta en bok om jag inte tycker den är bra. 


8. Du förflyttas till en fantasyvärld, vilken magisk varelse skulle du helst vilja vara?
Att vara en älva tycker jag verkar lite roligt. Eller en enhörning kanske. 


9. Vilken är din favoritsaga (saga som i folksaga - typ Askungen)?
Rödluvan tycker jag om. 


10. I vilket format läser du helst?
Nu på senare tid har jag blivit väldigt förtjust i flexband, som är som ett mellanting mellan pocket och inbundet. 


11. Vilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?
Åh vad det är svårt att rekommendera böcker åt någon annan! Det finns ju en del böcker som jag tror många har läst men som jag ändå brukar rekommendera, Expeditionen och The fault in our stars. En bok som jag tycker fått alldeles för lite uppmärksamhet är I vargars följe av Stef Penney så jag rekommenderar den!

Jag har dålig koll på vilka som har blivit nominerade och inte, men jag väljer att nominera 11 stycken.

Jag nominerar:
Mias bokhörna 
Bokföring enligt Monika
Mest Lenas godsaker
Midnatts ord
Sofies bokblogg 
Ylva kort och gott 
Älskar att läsa 
Ladys library 
Cattis boktips 
Lottens bokblogg
Annas bokbord


Mina frågor:
1. Vilken/vilka böcker läser du just och vad tycker du om den?
2. Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa i sommar?
3. Läser du böcker på andra språk än svenska?
4. Vilken är din favorit bokserie och varför?
5. Vem är din favoritförfattare just nu?
6. Vilken är din favoritfilm som är baserad på en bok? 
7. Vilken författare skulle du vilja träffa? (Levande eller död)
8. Varför började du bokblogga?
9. Vilken är den bästa bok som du läst i år?
10. Vilka intressen har du förutom läsning?
11. Brukar du läsa om böcker?

8 kommentarer:

  1. Tack för nomineringen :) jag gör den så fort jag får tid över.

    SvaraRadera
  2. Tack för nomineringen :) jag gör den så fort jag får tid över.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för nomineringen! :D

    SvaraRadera
  4. Att gå igenom svårigheter och krävde ekonomiskt stöd till

    *företagslån
    *individuellt eller personligt lån
    *företag lån
    *pedagogiska lån

    Du kan kontakta oss med denna e-post: janeoluda@outlook.com med i nedanstående information behandlingen av din ansökan för minst € 5000 till maximalt belopp på € 50.000.000 på 2% utan säkerhet eller säkerhetskontrollen.

    *namn:
    *adress:
    *land:
    *telefon:
    *ålder:
    *ockupation:
    *ställning på arbetsplatsen:
    *lånebeloppet:
    *löptid lånet:
    *Syftet med lånet:
    *månadsinkomst:

    Med vänlig hälsning,
    Jane Oluda
    VD / MD
    Jane Oluda finansiella hus (JOFH).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...