4 april 2015

Nattfilm

Titel: Nattfilm
Originalets titel: Night Film (2013)
Författare: Marisha Pessl
Översättare: Erik MacQueen
Serie:-
Antal sidor: 645
Utgivningsår: 2014
Förlag: Natur och Kultur 
Utläst: 26/3

Första meningen: "Alla har en Cordovahistoria, vare sig de vill eller inte."

Handling
Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts offentligt sedan 1977. För fansen är han en mörkrets överstepräst, onåbar och gåtfull. När hans dotter Ashley Cordova hittas död framställs händelsen som ett självmord, men journalisten Scott McGrath anar oråd och börjar gräva i vad som har hänt. Förra gången han försökte närma sig familjen slutade det i en privat katastrof. Nu sugs han återigen in i en jakt som för honom allt längre in mot det kraftcentrum som är Stanislas Cordova. Bilder, illusioner, speglar: varje gång han fått upp en dörr tycks den smälla igen bakom honom... Scott har redan förlorat allt och det enda som kan ge honom upprättelse är att få reda på sanningen. Även om det kräver att han möter sitt eget mörker.

Mina tankar
Innan jag började läsa Nattfilm så hade jag läst en hel del om den på olika bokbloggar. Sådant bidrar till att öka förväntningarna rejält. Jag började läsa litet, men jag hade lite svårt för att komma in i den ordentligt. Men sedan lossnade det rejält och jag bara läste, läste och läste hela tiden. Boken är väldigt tjock, och nu i efterhand skulle jag nog kanske valt att läsa boken vid ett annat tillfälle då det inte var fullt upp med praktik och en massa annat.

Nattfilm är verkligen ett mysterium och jag dras verkligen med i Scotts jakt på Cordova, det är omöjligt att inte göra det. Jag älskar alla insprängda artiklar och webbsidor, det tillför väldigt mycket. Bitvis är den lite otäck och obehaglig att läsa. En kväll var jag  dum nog att börja läsa ur den och tänkte att jag visst kunde läsa lite mer innan jag skulle lägga mig. Det skulle jag inte gjort, hade lite svårt att somna då.

Nattfilm kryper liksom in under skinnet och stannar där. Jag vill inte spoila slutet, det enda jag tänker säga om det är att det på ett sätt är väldigt bra och på ett sätt så irriterar det mig lite grann. Jag vill ju fortfarande veta mer om Scott och Cordova!

Något som jag störde mig på under läsningen var att den bok som jag läste innehöll flera stavfel. Jag kan också tycka att boken är lite för lång, men det kanske beror lite på att jag valde läsa boken just nu när jag höll på en massa andra saker.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

6 kommentarer:

  1. Håller med dig angående slutet. Men jättekul att du gillade boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken var jättebra! Men som sagt så hade jag gärna velat ha ett mer tydligt slut.

      Radera
  2. Den här måste jag läsa snart, snart, snart. Hennes tidigare bok, Fördjupade studier i katastroffysik, är en av mina favoritböcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst hennes debutbok, men nu när du säger så där måste jag ju kolla upp den. Tycker verkligen att du ska läsa Nattfilm!

      Radera
  3. Jag tyckte mycket om den, inte minst pga den tillhörande appen. Gillade hennes första också men har svårt att jämföra dem, de är ju väldigt olika. (Samtidigt som de också liknar varandra på ett sätt.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte använt mig av appen, men jag kan tänka mig att den verkligen bidrog till spänningen. Jag har inte läst hennes första bok, men får nog ta och göra det snart,

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...