9 april 2015

Sherlock säsong 1

Handling 
Sherlock Holmes är en modern man som löser brott med hjälp av sin unika analytiska förmåga och svårslagna finess och taktik. I denna nya filmatisering från BBC ser vi en vass och svårmodig Sherlock Holmes som tillsammans med sin kollega John Watson löser samtidens missdåd och mysterier.

A Study In Pink 
En invalidiserad krigshjälte kommer hem från Afghanistan. Han möter en mycket speciell men karismatiskt geni som söker någon att dela lägenhet med. Det är London 2010, och Dr Watson och Sherlock Holmes träffas för första gången.
The Blind baker 
Sherlock kontaktas av en gammal elev och vän för att undersöka ett inbrott i en bank. Ingenting har stulits, men någon har spraymålat över en bild på väggen. Snart är Sherlock och Dr Watson på jakt efter banktjänstemannen Eddie Van Coon.

The Great Banker
Sherlock är uttråkad, men det förändras snabbt när han får två frågor att lösa. En av frågorna kring ett brott kommer från hans bror, Mycroft. Det gäller tjänstemannen Alan West, som hittats död på järnvägen.

Säsong 1 bestod av 3 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Benedict Cumberbatch och Martin Freeman. 

Mina tankar 
Tidigare så hade jag sett något avsnitt ibland av Sherlock, men jag hade aldrig riktigt fastnat för serien. Förrän nu. Den här gången fick jag börja från början med serien och karaktärernas bakgrund blev mer tydlig. Jag tycker verkligen om Sherlock och hans kumpan Watson, deras samspel är otroligt. Jag gillar humorn i serien. Dock vet jag inte om jag skulle vilja bo tillsammans med en sådan som Sherlock.

Avsnitten är ca 1,5 timme långa och det är alldeles lagom tycker jag. Man hinner få bra koll på mordet/morden och jakten på mördaren. Serien känns välgjord lösningarna på de olika fallen känns också genomarbetade.

Sherlock är också extremt snyggt gjord! Jag älskar hur när sms:en dyker upp i bild och när Sherlock förklarar något och man sedan ser hur han lägger märke till detaljerna.

Detta är verkligen en serie som jag kommer fortsätta titta på, men jag tror att jag kanske kommer vänta ett tag innan  jag ser säsong 2. Jag vill ju att avsnitten ska räcka länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...