15 april 2015

Tematrio: Faktion

Lyrans tematrio handlar den här veckan om faktion. Så här beskriver Lyran temat: Berätta om tre texter som blandar verkliga personer/händelser och fiktion!

När jag tänker efter så finns det massor av böcker inom genren faktion som jag skulle vilja läsa, men jag kommer tipsa om tre bra böcker som jag redan har läst.

1. Jag vet att jag har haft med den här tidigare, och den räknas väl egentligen som en självbiografi kanske. Mor gifter sig finns fortfarande med mig och jag tänker ganska ofta på den och eländet som beskrivs i den. Även om Mia kanske egentligen symboliserar författarinnan Moa Martinson väljer jag att ändå tipsa om den. 

2. Den andra boken blir en betydligt nyare, Brobyggarna av Jan Guillou. De tre norska bröderna utbildar sig till ingenjörer och det är tänkt att de ska återvända till Norge och järnvägsbygget över Hardangervidda. Bara den äldsta brodern återvänder, en flyr till London och en annan reser till det Tyska Östafrika. I boken för man följa järnvägsbygget, men också livet i de afrikanska kolonierna och upptakten till första världskriget. 

3. Den sista boken kan nog också räknas som en blandning mellan självbiografi och fiktion. Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. Förra året så fick vi i skolan gå på en föreläsning med Arkan Asaad där han berättade om hur han nästan blev bortgift och utstött av hela sin familj. Efter föreläsningen läste jag hans bok som var väldigt bra och viktig. Förra året släpptes hans andra bok, Blod rödare än rött som också handlar om hans försoning med sin far. 










16 kommentarer:

  1. Guillou läser jag inte, men både Martinsson och Asaad är väldigt bra tips, även om jag skulle säga att den senare är mera intressant i sitt tema än särdeles väl genomförd. Skall bli intressant att läsa om du skriver om uppföljaren, ifall den är läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asaads böcker är väldigt intressanta och man fick verkligen en annan bild av fadern efter att ha läst Blod rödare än rött.

      Radera
  2. Har inte läst någon i din trio, men Mor gifter sig har jag i alla fall läst utdrag ur :)

    SvaraRadera
  3. Har bara läst en av böckerna i din trio. Jag läste Mor gifter sig för länge sedan. Men jag är nyfiken på Stjärnlösa nätter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnlösa nätter är riktigt bra! Man får en liten annan bild och inser att det inte bara är flickor som kan bli bortgifta.

      Radera
  4. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra böcker alla tre!. Kan verkligen rekommendera dem :)

      Radera
  5. Dina två sistnämnda är jag sjukt sugen på, lyssnade på Arkan Asaad på bokmässan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tyckte det var intressant! Den föreläsning som jag var på var riktigt bra och tänkvärd.

      Radera
  6. Mor gifter sig är bra. Asaads bok verkar väldigt intressant. Guillou undviker jag av princip (jag tycker han har en del hemska åsikter).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera Asaads båda böcker! :)

      Radera
  7. Brobyggarna har jag inte läst men jag har funderat på det. Mor gifter sig var det ett tag sen jag läste och jag är lite sugen på att läsa om. ;) Kul att du också har med Stjärnläsa nätter. Blod rödare än rött ligger i lyssnarhögen och väntar på sin tur. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vad du tycker om Blod rödare än rött :) Mor gifter sig funkar nog bra att läsa om.

      Radera
  8. Brobyggarna finns i min olästa hög, köpt för ett par år sedan och ännu oläst. Moa Martinsson vill jag verkligen läsa snart. Stjärnlösa nätter är en bok jag varit nyfiken på länge.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...