25 april 2015

Vassa föremål

Titel: Vassa föremål
Originalets titel: Sharp Objects (2007)
Författare: Gillian Flynn
Översättare: Rebecca Alsberg
Serie:-
Antal sidor: 279
Utgivningsår: 2014
Förlag: Modernista 
Utläst: 6/3

Första meningen: "Min tröja var ny, svidande röd och ful."

Handling
På sin chefs begäran beger sig Chicagojournalisten Camille Preaker till sin hemstad Wind Gap i Missouri, för att rapportera om fallet Natalie Wood, en tioårig flicka som är spårlöst försvunnen. Året innan kidnappades nioåriga Ann Nash under liknande omständigheter och hittades kort därefter mördad.

Camille har inte satt sin fot i hemstaden på åtta år och bävar inför att återse sin mor Adora. Relationen har alltid varit ansträngd och Camille inser snart att ingenting har förändrats; Adora håller henne på avstånd så som hon alltid gjort, samtidigt som hon verkar närmast besatt av att ta hand om Camilles trettonåriga halvsyster Amma, en bedårade men också manipulativ flicka som på ett märkligt sätt håller hela den lilla staden i sitt grepp.

Camille börjar intervjua de försvunna flickornas anhöriga, men i takt med att pusselbitarna faller på plats tycks sökande efter sanningen på ett oroväckande sätt leda henne tillbaka till den egna familjen, till ett sårigt förflutet som nu till slut hunnit ikapp henne.

Mina tankar
För ett tag sedan läste jag Gone Girl av samma författare, och den gav verkligen mersmak. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av Vassa föremål, men jag hade ställt in mig på att det skulle vara en ganska mörk berättelse. Jag hade rätt.

Jag hade ganska svårt att komma in i boken, men när man väl gjorde det så var ville man bara fortsätta läsa. Precis som karaktärerna i Gone Girl så är jag inte speciellt förtjust i någon av karaktärerna, men trots det så gillar jag ändå boken.

Vassa föremål är en otroligt mörk, otäck och obehaglig bok att läsa. Även om man kanske anar hur allt ligger till så hålls spänningen vid liv tills sista sidan. Vassa föremål är inte en speciellt tjock på bok, den är på under 300 sidor, men det hinner hända otroligt mycket på dessa sidor.

Det känns som att Gillian Flynn är väldigt bra på att beskriva mörker och ondska, och emellanåt kan jag tycka om att läsa sådana böcker. Men det får inte bli för mycket på en gång. Efter den här boken känns det som att jag behöver något mer lättsmält.

Jag tycker att boken är bra, men den når inte upp i samma nivå som Gone Girl.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Gone Girl

14 kommentarer:

  1. Jag hade väldigt svårt för den här boken. Mest förmodligen för att jag vill kunna identifiera mig med åtminstone något drag hos karaktärerna. Det kunde jag inte här, inte en enda egenskap...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På ett sätt tycker jag det kan vara väldigt intressant att läsa en bok där karaktärerna verkligen har dåliga och mörka sidor. Håller med om att det var svårt att känna igen sig i karaktärerna.

      Radera
  2. Jag gillade den här väldigt mycket. Den var väldigt mörk men i bland kan det vara de bästa böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Nu på senare tid har jag börjat tycka om lite mörkare böcker, där sluten inte är sådär lyckliga.

      Radera
  3. Jag tyckte att denna var riktigt bra för att vara hennes debutbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också den var ganska bra, men Gone Girl var bättre :)

      Radera
  4. Gillian Flynn har jag ännu inte läst något av, borde kanske pröva denna. Helt riktigt behöver man varva med något mer lättsamt efter en viss sorts böcker som denna verkar tillhöra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det vara skönt att läsa något lättsmält efter en sådan bok, det behövs ibland :)

      Radera
  5. Har inte läst nåt av Gillian Flynn än, tycker böckerna låter lite för mörka för min smak. Började en gång med Gone Girl, men la den åt sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ganska mörka, men av någon anledning så tyckte jag om dem :) Fast jag egentligen inte brukar tycka om så mörka böcker

      Radera
  6. Jag tyckte inte om Gone girl (känns som om jag är ensam i världen att tycka det,hehe), men den här blev jag lite nyfiken på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tyckte jag var bra, men inte lika bra som Gone Girl. Alla tycker ju olika :)

      Radera
  7. Den står fint i bokhyllan och väntar. Den får nog vänta lite till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker ändå att du ska läsa den lite senare :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...