26 maj 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 43-44

Titel: En glimt av ömhet
Originalets titel: Et streif av ømhet (1988)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #43
Antal sidor: 252
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 14/5

Första meningen:
"Den svartaste dagen i Isfolkets historia".

Handling
Kampen mot Tengel den onde hade utvecklat sig till en livsfarlig kapplöpning, där det gällde att komma först till Isfolkets dal. Isfolket hade goda hjälpare, men Tengels skara var otroligt starka och inte minst hänsynslösa. Mitt uppe i denna striden upplevde den olycksfödde Tova sitt livs första och kanske enda svärmeri - med den dödssjuke irländaren Ian Morahan ... 

Mina åsikter

Den var väldigt spännande och det var ett högt tempo i boken. En del gånger tyckte jag att historien gick lite väl fort fram. Jag har verkligen börjat tycka mer och mer om Tova som karaktär, i början hade jag lite svårt för henne. Jag ser verkligen fram emot de sista delarna nu. 

Betyg: 3
/5
_________________________________________________________________________________
Titel: Den onda dagen
Originalets titel: Den onde dagen (1989)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #44
Antal sidor: 249
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 23/5

Första meningen:
"Vinden kom i dovt ylande stötar över fjällheden, och förstärkte ensamheten för gruppen  som stod där i den svagt sluttande liden".

Handling
Det var en svart dag i Isfolkets historia. Tengel den onde och hans högra hand, den grymme Lynx, samlade hela sina styrka för att krossa Isfolket och deras hjälpare. Och Tengels hantlangare var många - legosoldater, krigsförbrytare, bildsköna, förföriska häxor och pansarklädda ryttare som det verkade omöjligt att besegra ...

Mina åsikter
Nu är man verkligen mitt inne i slutstriden och det är otroligt spännande. Den är lättläst och jag gillar karaktärerna. Dessutom tycker jag att det finns en del humor hos Sandemo när hon beskriver t.ex. Tengel den onde. 

Betyg: 3
/5

Andra recensioner
Sagan om Isfolket bok 33-34
Sagan om Isfolket bok 35-36
Sagan om Isfolket bok 37-38
Sagan om Isfolket bok 39-40
Sagan om Isfolket bok 41-42

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...