20 juli 2015

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Originalets titel: The Disreputable History of Frankie Landu-Banks (2008)
Författare: E Lockhart
Översättare: Carina Jansson
Serie:-
Antal sidor: 290
Utgivningsår: 2015
Förlag: Lavender Lit  
Utläst: 12/7

Första meningen: "Även om de i efterhand inte kunde anses lika häpnadsväckande som missgärningarna hon skulle begå när hon återvände till internatskolan som andraårselev, var de skeenden som drabbade Frankie Landau-Banks första sommarlovet chockerande."

Handling
Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston.

I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap, ett sällskap där bara killar är välkomna.

Frankie vägrar låta sig nedvärderas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna.


Mina tankar
Jag har hört väldigt mycket gott om den här boken. Jag tyckte ju mycket om hennes Kanske är det allt du behöver veta så jag har sett fram emot att läsa Den ökända historien om Frankie Landau-Banks. Jag måste erkänna att jag hade väldigt höga förväntningar på boken när jag började läsa. Samtidigt var jag lite orolig för att jag inte skulle gilla den.

Jag tycker verkligen om Lockharts sätt att skriva, det är lättläst, humoristiskt och tänkvärt. Jag gillar också Frankie, det är ju omöjligt att inte gilla henne. Hon tar upp kampen med pojkarna och de gamla traditionerna som finns på skolan Alabaster. Frankie tänker inte finna sig i att vara Lilla gumman. Frankie bryter  flera gånger mot de normer som finns på skolan och hon är riktigt modig och smart. Den tar också upp många av de oskrivna regler (normer) som finns både i samhället och i mindre grupper (t..ex. internatskolor).

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks beskrivs bland annat som feministisk och det håller jag med om. Jag gillar att den smygs in på ett bra sätt, utan att det blir övertydligt.

Det som jag kanske gillar allra mest med boken är ju såklart Frankie, men slutet är också riktigt bra. Det är först då jag faktiskt förstår hur bra boken är och varför den bör läsas. Den kan säkert skapa många intressanta diskussioner om t.ex. maktstrukturer, feminism och normer.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Kanske är det allt du behöver veta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...