8 juli 2015

Recension: Sagan om Isfolket bok 47

Titel: Är det någon därute?
Originalets titel: Er det noen der ute? (1989)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #47
Antal sidor: 248
Utgivningsår: 2010
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 2/7 

Första meningen:
"Tiilis saga".

Handling
Isfolkets långa kamp mot Tengel den onde var över. Tan-ghil, jordens gissel och plåga, var över för alltid. Men därmed var det inte garanterat att allt skulle bli bra i framtiden. Ännu var det många obesvarade frågor, och Isfolkets medlemmar hade spännande år framför sig ...

Mina åsikter

Det känns väldigt skönt att ha avslutat denna serie, men samtidigt så känns det lite sorgligt att aldrig mer få återse Tengel, Silje, Sol, Nataniel, Marco och alla de andra. 

Jag tycker att denna avslutande del kändes ganska överflödig, det hade varit bättre att den hade avslutats med den förra delen, Det svarta vattnet

Sagan om Isfolket är verkligen en fantastisk saga och jag är ändå imponerad över hur väl Sandemo har hållit ihop det. Dessutom har jag tyckt om hennes humor och de vackra miljöbeskrivningarna av Norge. 

Med det sagt, så är jag inte så förtjust i den här sista boken. Jag tycker inte riktigt om att Sandemo skrev in sig själv i boken och att drygt 50 sidor på slutet handlade om hennes arbete med just Isfolket. 

Trots mina invändningar mot den sista delen det så är det en riktigt spännande och underhållande serie. 

Betyg: 2
/5

Andra recensioner
Sagan om Isfolket bok 33-34
Sagan om Isfolket bok 35-36
Sagan om Isfolket bok 37-38
Sagan om Isfolket bok 39-40
Sagan om Isfolket bok 41-42
Sagan om Isfolket bok 43-44
Sagan om Isfolket bok 45-46 

2 kommentarer:

  1. Såg precis nu att du har recenserat alla sagan om isfolket! Måste sätta mig ner och läsa allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett av mina bokprojekt 2015, men är glad över att ha läst hela serien :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...