1 augusti 2015

Efter Alaska

Titel: Efter Alaska
Originalets titel: Looking For Alaska
Författare: John Green
Översättare: Maggie Andersson
Serie:-
Antal sidor: 310
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bonnier Carlsen  
Utläst: 22/1

Första meningen: "Veckan innan jag åkte ifrån min familj och Florida och resten av mitt obetydliga liv för att börja på internatskola i Alabama ville mamma prompt ordna en avskedsfest för mig."

Handling
Miles Halters sociala liv är något begränsat. Minst sagt. Han pluggar och sitter i tevesoffan med sina föräldrar.


När han bestämmer sig för att packa ihop biografierna i pojkrummet i Florida (ja, han är besatt av kända personers sista ord och plöjer därför biografier) och flytta till internatet Culver Creek för att söka sitt "Stora Kanske" (japp, det var Francois Rabelais sista ord på dödsbädden) förändras hans liv för alltid.


Ett par rum ner i kooridoren på Creek presenteras han för Alaska Young. Hon förkroppsligar allt Miles Halter aldrig har varit i närheten av. Alaska är smart, rolig och osannolikt sexig. Och oberäknelig.

Mina tankar
Jag har läst flera av John Greens böcker och jag har tyckt om alla hans böcker. Det är något med sättet han skriver på och språket som gör att jag gillar honom. Efter Alaska har tidigare publicerats som Var är Alaska? men jag tycker faktiskt att Efter Alaska är en bättre titel.

Alla de böcker jag läst av John Green, förutom TFIOS, har jag läst på svenska. Tyvärr så tror jag att hans böcker tappar en del i översättningen, det är svårt att kunna använda samma språk och uttryck. Egentligen så har jag väl kanske mer lust att läsa hans böcker på engelska, men jag har valt att läsa de på svenska just för att det är mer bekvämt. Om jag någon gång känner för att läsa om hans böcker, så kommer jag att läsa de engelska.

En del saker känner man igen från hans andra böcker, t.ex en ung high school-kille som träffar en mystisk tjej och den knäppe bästa vännen. Men alla hans karaktärer känns ändå väldigt unika, de är alla speciella på olika sätt. I Efter Alaska är det Miles som samlar på berömda personers sista ord, vilket jag tycker är ganska intressant.

Den karaktär som jag kanske tycker är mest intressant är just Alaska, hon känns lite som ett mysterium och jag har lite svårt att få grepp om henne. Men samtidigt som jag kan tycka det är lite frustrerande ger det mig också utrymme att själv göra reflektioner om Alaska och hennes beteende.

Boken är uppdelad i ett före och ett efter och det tycker jag funkar bra. Efter Alaska innehåller också en hel del humor, men jag tycker att den är lite mer nedtonad än i en del av hans andra böcker. Efter Alaska känns mer allvarlig på något sätt och tar upp flera jobbiga ämnen, t.ex. sorg och hur man hanterar den.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Katherine-teorin
Pappersstäder
The Fault In Our Stars

3 kommentarer:

  1. Jag läste den här för ett par år sedan men jag gillade inte den alls. Eller visst den var okej men inte så fantastisk som alla andra verkar tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av de böcker jag har läst så har nog TFIOS varit den klart bästa, de andra böckerna har aldrig riktigt kommit upp i samma nivå :)

      Radera
  2. Jag läste den här för ett par år sedan men jag gillade inte den alls. Eller visst den var okej men inte så fantastisk som alla andra verkar tycka.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...