29 oktober 2015

Flugornas herre

Titel: Flugornas herre
Originalets titel: Lord of the Flies (1954)
Författare: William Golding
Översättare: Sonja Bergvall
Serie:-
Antal sidor: 197
Utgivningsår: 2010
Förlag: Bonnier Pocket
Utläst: 25/6

Första meningen: "Den ljushåriga pojken hasade sig ner sista metern utför klippan och började försiktigt ta sig fram i riktning mot lagunen."

Handling
Efter ett flyghaveri kastas en grupp pojkar mellan sex och tolv år iland på en liten ö i Söderhavet. De stiftar lagar, fördelar sysslorna och väljer anförare. Deras tillvaro kan bli paradisisk med rik tillgång på god mat, sol och fullständig frihet från de vuxnas tvång. Men snart tar leken en annan vändning: skräcken kryper över pojkarna, rivaliteten växer mellan ledarna. Det som kunde varit ett spännande sommarlovsäventyr blir en furiös hetsjakt där fruktan och grymhet slår fram och vägen mot undergång ligger utstakad.

Mina tankar
Detta var alltså Boktokarnas val för oktober och november. Flugornas herre är en riktig klassiker och jag är riktigt glad över att jag tog chansen att läsa den. Den är inte speciellt tjock, men ändå så rymmer den otroligt mycket.

Jag måste erkänna för att jag hade rätt så svårt att komma in i boken. Det var kanske språket som gjorde det. Den innehåller väldigt  mycket naturskildringar och det gjorde att takten var lite seg.  Jag valde att bara läsa ett kapitel per dag ungefär för att jag skulle kunna ha tid att tänka och reflektera över boken.

Den är väldigt intressant ur många olika synvinklar. Den innehåller väldigt mycket symbolik och framförallt huvudkaraktärerna Ralph, Jack, Nasse och Simon symboliserar några utav människans olika sidor. Det som jag tycker är intressant med boken är hur deras jakt på odjuret egentligen blir en jakt på de själva, eftersom de själva är odjuret.

När jag läste Flugornas herre kunde jag inte heller låta bli att tänka på psykologi, till exempel om de roller och status som de huvudkaraktärerna får och vad de för för att faktiskt överleva på ön. Dessutom handlar den också om hur man försöker bygga upp ett sorts samhälle och hur samhället genom olika händelser faktiskt faller. och visar på människans behov av att tillhöra ett samhälle.

Detta klassas som skräck och även om det kanske inte är den "typiska" skräcken så är det definitivt skrämmande på ett väldigt krypande och obehagligt sätt.

Sammanfattningsvis så tycker jag att handlingen är så intressant att jag inte bryr mig om att jag tyckte att boken var seg att läsa. Det är en bok som jag är glad över att ha läst och som jag kommer komma ihåg ett bra tag framöver.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Kaosutmaningen: Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA (7).

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...