5 december 2015

Analfabeten som kunde räkna

Titel: Analfabeten som kunde räkna
Originalets titel:-
Författare: Jonas Jonasson
Översättare:-
Serie:-
Antal sidor: 415
Utgivningsår: 2013
Förlag: Piratförlaget 
Utläst: 20/11

Första meningen: "På sätt och vis var de lyckligt lottade, latrintömmarna i Sydafrikas största kåkstad."

Handling
Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio, överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen. Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna.

Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort från Soweto, till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet, till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Under resan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänst innan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till en potatisbil. Där och då är världen som världen känner den hotad.


Mina tankar
Jag tyckte mycket om Hundraåringen och hade ganska höga förväntningar på Analfabeten som kunde räkna. En hel del känns igen från Jonassons debut, men för min del så är inte det något negativt. Den är väldigt underhållande, men samtidigt väldigt tänkvärd. Det skadar inte heller att den är väldigt bra skriven, jag gillar det humoristiska språket.

Det är väldigt många personer som figurerar i boken och ibland blir det lite väl rörigt att hålla reda på, speciellt när två utav de heter Holger. Däremot tycker jag det var rätt så härligt att läsa en bok med en väldigt stark och modig kvinna i huvudrollen.

 Jag upplever Analfabeten som mer politisk och satirisk än Hundraåringen och på ett sätt tycker jag det är bra, fast jag ibland tyckte det blev lite väl jobbigt att läsa så pass mycket om politik. Analfabeten handlar om många ämnen som är väldigt aktuella idag, t.ex. rasism.

Jag tycker att Analfabeten som kunde räkna är en riktigt underhållande roman som tar upp många av våra nutida samhällsproblem på ett lite annorlunda sätt.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

3 kommentarer:

  1. Jag har läst eller rättare sagt lyssnat på Hundraåringen och gillade den mycket, men har av okänd anledning inte läst denna, kanske skulle ta och göra det.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man tyckte om Hundraåringen så tyck man nog om den här också :)

      Radera
  2. Den här har stått oläst hur länge som helst nu, måste verkligen ta tag i den då jag verkligen tyckte om Hundraåringen :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...