2 januari 2016

Downton Abbey julspecial 2015

Handling
 I det allra sista avsnittet möter vi Crawleys och deras tjänstefolk när de förbereder att välkomna år 1926 med en nyårsfest på Downton Abbey. Mary försöker stärka banden till sin syster medan Ediths hemlighet fortsätter att utgöra ett hot, trots att hon inte har något kvar att förlora. Henry tar sig an rollen som äkta make och styvfar, men att hitta sin plats i Downton är svårare än han trott. En trappa ner möter Carson personliga utmaningar.

I huvudrollerna ses bland annat Hugh Bonneville, Laura Carmichael, Jim Carter, Joanna Froggat och Maggie Smith. 

Mina tankar
Sista avsnittet!! Känns väldigt sorgligt att skiljas från alla de karaktärer man lärt känna genom åren. Det verkar dock inte vara helt avslutat, det finns en liten möjlighet att de skulle göra en film om Downton Abbey så man kan ju alltid hoppas att man får återse alla karaktärer. 

Detta avsnitt känns verkligen som ett avslut, men dörren verkar samtidigt öppen för någon form av fortsättning. Edith får äntligen sitt lyckliga slut och jag gläds verkligen med henne för hon är en av de karaktärer som verkligen har haft det svårt. Sen så verkar det ju också som att Edith och Mary är på väg till försoning. Mary tycker jag var rätt så nedtonad i det här avsnittet, men hon var ändå viktig för handlingen. På samma sätt gläds jag också med Anna och Mr. Bates att de också fick ett lyckligt slut. De har verkligen förtjänat det!

Som jag nämnt flera gånger tidigare så har jag verkligen haft svårt för Thomas, men jag måste erkänna att i det här avsnittet så förändrades min bild av honom. Lite mindre "elak" och mycket mer mogen. Det märks också att han trots allt har trivts med sitt arbete på Downton.

Farmodern Violet Crawley (Maggie Smith) är i en klass för sig och jag älskar verkligen henne. Hon är en av mina favoritkaraktärer. Carson har också blivit en av mina favoriter, han är så otroligt traditionell och vill inte att tiderna ska förändras och bli förfärad över de moderniteter som huset får (t.ex. hårtorken).

Det hintas också om en hel del romanser, även om vi som tittare inte får se om det verkligen blir så. Verkar som att också Branson kommer att hitta någon ny kärlek. Sedan så hoppas jag ju också på Mosley och Baxter, det hade varit roligt att få se de tillsammans. Även Daisy har fått en beundrare, men jag tycker vissa scener blir lite för pinsamma för min smak.

Marys make Henry har jag inte en så tydlig bild av egentligen, men hans beslut att sluta med motorsporten måste känns skönt för Mary, men då dyker ju frågan upp om vad han ska göra med sitt liv efter det. Henrys och Bransons företag känns väldigt modernt och just bilar verkar ju vara något som de båda brinner för.

Trots att det känns väldigt sorgligt att skiljas från de på Downton och jag gärna hade sett mer så känns det som ett bra avslut. Jag känner mig inte besviken, utan jag känner mig faktiskt rätt så nöjd.

Som sagt så blev detta ett rätt så ostrukturerat inlägg och väldigt hoppigt, men det var riktigt härligt att få skriva av sig.

Downton Abbey säsong 5
Downton Abbey julspecial 2014
Downton Abbey säsong 6 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...