9 januari 2016

The Hobbit

Titel: The Hobbit
Originalets titel:-
Författare: J.R.R. Tolkien
Översättare:-
Serie: -
Antal sidor: 306
Utgivningsår: 1986
Förlag: Del Rey Books
Utläst: 25/6

Första meningen: "In a hole in the ground there lived a hobbit. "

Handling
Bilbo Baggins was a hobbit who wanted to be left alone in quiet comfort. But the wizard Gandalf came along with a band of homeless dwarves. Soon Bilbo was drawn into their quest, facing evil orcs, savage wolves, giant spiders, and worse unknown dangers. Finally, it was Bilbo–alone and unaided–who had to confront the great dragon Smaug, the terror of an entire countryside . . .

Mina tankar
The Hobbit har stått väldigt länge i min bokhylla och det är en bok som jag har påbörjat flera gånger, men som jag sedan glömt bort flera gånger. Den här gången bestämde jag mig verkligen för att jag skulle läsa ut den, eftersom det är en bok som jag ändå har varit intresserad av att läsa rätt så länge. Lusten blev inte heller mindre sedan filmerna.

Det som jag tyvärr tycker är till bokens nackdel är delar av språket. Det innehåller så väldans mycket beskrivningar, speciellt av naturen, som gjorde att tempot drogs ned en hel del. Det som jag främst gillar med själva språket är humorn som finns med och hur Tolkien beskriver Bilbo.

Bilbo blir verkligen en motvillig hjälte och det är något som jag uppskattar. Han vill egentligen inte alls ut på äventyret men dras med i det och flera gånger tvivlar han på sig själv, längtar hem, är rädd och undrar varför han gick med på att vara med på resan. Han känns väldigt mänsklig och är inte den stora, starka "typiska" hjälten.

Resan till Smaugs område kantas av spännande händelser, om än kanske lite osannolika och deras utgång beror en hel del på tur. Tolkien måste verkligen ha haft en livlig fantasi för att komma på allt detta!

Något som jag slås av är hur stor del av The Hobbit som ägnas åt deras resa till Smaugs område. Väl där så bekämpas draken rätt så snabbt och inte alls på det sätt som jag hade förväntat mig. För min del så upplevde jag det som lite av ett antiklimax.

The hobbit är en spännande fantasy och äventyrsroman och jag är glad att (äntligen) ha läst den och tyckte att boken var bättre än vad jag trodde från början.

Nu så funderar jag på att se filmerna, men jag undrar lite hur de lyckades med att dela upp boken på tre filmer.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...