11 april 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 15

Bild lånad av Barnboksbloggen. 
Jag är ledig idag också och är bara hemma och tar det lugnt. Imorse läste jag ut Eleanor & Park av Rainbow Rowell  och senare idag har jag tänkt börja på en ny bok. Nu passar jag på att kolla lite bloggar och jag såg att Veckans bokbloggsfråga hade kommit ut så jag tänkte ta och passa på att svara på den.

Tycker du om att läsa deckare? Vilken typ av deckare föredrar du i så fall, kluriga pusseldeckare, polisromaner, hårdkokta kriminalromaner eller något helt annat? Vad är det som gör en deckare till en bra deckare? Och vad tycker ni om de deckare för barn som har blivit så populära de senaste åren? 

Jag läser rätt så blandat, det blir rätt så många olika genre och det varierar i perioder vilket jag läser mest. Men något som jag väldigt ofta läser är deckare/mysterier och där läser jag verkligen allt möjligt.

Jag tycker om att läsa mysdeckare och där är Agatha Christie ett väldigt bra exempel. Har läst flera av hennes böcker nu när de kommit i nyöversättning. Jag lyckas aldrig räkna ut vem som är den skyldige och det är riktigt bra och smart underhållning.

Jag läser många olika svenska deckarserier och tycker att svenska deckare i regel är riktigt bra. Dock finns det många som jag inte upptäckt än! Serier som jag håller på med just nu är bland anat Hammarbyserien av Carin Gerhardsen, Fjällbacka-serien av Camilla Läckberg och Morden i Sandhamn av Viveca Sten.

Mysdeckare tycker jag också om att läsa ibland, fast det känns lite fel att säga att man tycker att deckare är mysiga när de ofta innehåller död. Ett bra exempel är Elly Griffiths serie om arkeologen Ruth och polisen Nelson.

Sen så tycker jag också om psykologisk spänning och thrillers som har en opålitlig berättare. Känslan av att man inte kan lita på någon av karaktärerna tycker jag om och det bidrar till att skapa tempo och driv i berättelsen. Exempel är t.ex. alla Gillian Flynns böcker, Kvinnan på tåget av Paula Hawkins och Shutter Island av Dennis Lehane.

Ibland läser jag också hårdkokta thrillers och en som tog mig med storm var Jag är pilgrimen av Terry Hayes.

Angående deckare för barn så är jag inte så insatt i just det ämnet, men är jag var yngre vet jag att jag plöjde flera böcker i serien LasseMajas deckarbyrå. Jag tyckte de var riktigt spännande och skapade verkligen läslust. Generell har jag inget emot "barndeckare" så länge de är anpassade till just yngre läsare.

Det känns som att detta blev ett riktigt långt inlägg med massa tips och jag kan redan nu säga att det finns bra böcker och deckarförfattare som jag glömt att nämna men dessa var de första jag kom att tänka på och ville dela med mig av.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, men om jag ska sammanfatta det hela så tycker jag om den allra flesta typen av deckare. Jag gillar mysteriet och jakten på en skyldig person.


12 kommentarer:

  1. Åh, jag läser ju så många olika typer av deckare men ska svara på frågan under morgondagen om jag kommer ihåg det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir ju en hel del man läser! Det är nästan svårt att hålla koll på allt man läser :)

      Radera
  2. Finns så mycket bra inom den här genren :) Svenska deckare tycker jag oxå är riktigt bra, försöker ta tag i och läsa de som finns och då trillar man även över lite nya författare vilket jag tycker är riktigt roligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns mycket bra deckare och det kommer hela tiden nya! :)

      Radera
  3. Jag är nog speciellt förtjust i svenska deckare, tror det beror på att igenkänningsfaktorn ofta är hög. Och det är den ju i Elly Griffiths böcker också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog är de svenska Dackarna bra! Och det kommer hela tiden nya! :)

      Radera
  4. Jag tror de flesta, märkligt nog, har fallit för Jag är Pilgrimen.

    SvaraRadera
  5. Det finns mycket att välja på när kommer till deckare, precis som du tar upp så finns det många olika sorters deckare. Jag gillar också Elly Griffiths böcker och Jag är Pilgrimmen är en superbra bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag tycker att det hela tiden kommer nya typer av deckare. Elly Griffiths böcker är riktigt mysiga, om man får säga så om deckare :)

      Radera
  6. Finns ju så mycket bra varianter av deckare så man vet knappt vart man ska börja :) Hos mig är camilla läckbergs böcker en favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns så många olika typer av deckare! Läckbergs är ritkigt bra! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...