12 maj 2016

Brooklyn Nine Nine säsong 3

Handling

Brooklyn Nine-Nine återvänder för en tredje säsong efter att ha vunnit en Golden Globe for årets bästa komediserie 2014. Andy Samberg belönades med en Golden Globe för bästa manliga skådespelare. I den här charmiga serien spelar han Jake Peralta - en omogen men framgångsrik polis. Han är för begåvad för att behöva arbeta hårt eller följa reglerna. Trots att han varit bortskämd under hela sitt yrkesliv har han lyckats gripa flest brottslingar av alla sina kollegor. Men polisstationens befälhavare Ray Holt (Braugher) är fast besluten att följa reglerna till punkt och pricka, vilket leder till otaliga konflikter. Jakes kollegor tävlar mot varandra, sjunger karaoke, flirtar och blandar sig i varandras privatliv. Men när allt kommer omkring är de goda vänner som gör allt för att skydda sina medmänniskor i Brooklyn.

Säsong 3 hade 23 avsnitt. I huvudrollerna ses Andy Samberg, Terry Crews, Joe Lo Truglio, Andre Braugher, Melissa Fumero, Stephanie Beatriz och Chelsea Peretti.

Mina tankar
Brooklyn Nine Nine är en serie som verkligen har växt för mig och just nu är den en av mina favoritserier. Den är först och främst rolig, men den är väldigt smart också och jag gillar det faktum att poliserna också får göra sitt jobb och att det inte är bara är fokus på deras privatliv. Ett extra plus är det också för att den inte behandlar kvinnorna sexistiskt utan att de också får möjlighet att visa att det är duktiga på sitt jobb och att de är självständiga.

Den förra säsongen avslutades med en riktigt cliffhanger där Holt tvingades bort från sitt jobb för att jobba med PR istället och de ska precis få träffa sin nya kapten. Utöver det så har även Jake (Andy Samberg) och Amy (Melissa Fumero) kysst varandra och upptäckt att de faktiskt har känslor för varandra.

Nu i den tredje säsongen så får karaktärerna växa ytterligare och även fast det är en komediserie så får de utstå en hel del utmaningar av de tuffare slaget. Det som är roligt med denna typ av serier är att det inte bara är en eller två huvudpersoner som får all uppmärksamhet utan alla får möjlighet att ha sina egna storys.

Under hela säsongen har Jake och Amy varit tillsammans och jag tycker att det har skötts på ett väldigt bra sätt. I mina ögon är dem ett riktigt bra par och de har tagit flera viktiga steg framåt i relationen också. Efter att de blev ihop hade jag lite farhågor om att det på något sätt skulle ta över hela serien och det bara skulle handla om det, men som tur var så blev det inte så. De hade flera avsnitt som fokuserade mer på dem som par, men sen fanns det också avsnitt som handlade om något helt annat och det var en bra blandning.

Under säsongen gång har skådespelaren Melissa Fumero, som spelar Amy, varit gravid och de har försökt att dölja det på olika sätt som också varit väldigt roliga och framförallt kreativa. Vad sägs som att skicka Amy undercover till ett kvinnofängelse där hon ska spela gravid.

Jag vet att jag har nämnt tidigare att jag verkligen tycker om karaktärerna och hur alla får utrymme att utvecklas. För mig är det omöjligt att utse några favoriter, men det är klart att jag tycker om Jake och Amy lite extra.

De allra flesta avsnitten har varit någorlunda stand-alone men de sista avsnitten av säsongen har hängt ihop betydligt mer. Det började med att det introducerades en ny polis, Adrian Pimento, som tidigare varit undercover i flera, flera år och har blivit lite mycket påverkad av det och har sina problem. Han blir senare en måltavla för något mycket större och kollegerna vill hjälpa honom och gör allt i sin makt för att göra just det.

Precis som när det gäller många andra serier så avslutas den med en väldigt oväntad cliffhanger och det ska bli spännande att se vad som händer näst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...