21 maj 2016

Ljug för mig

Titel: Ljug för mig
Originalets titel: Dangerous Lies (2015)
Författare: Becca Fitzpatrick
Översättare: Carina Jansson
Serie:-
Antal sidor: 267 (e-bok)
Utgivningsår: 2016
Förlag:  B. Wahlströms
Utläst: 5/5

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack!

Handling 
Platsen där hon bor är inte hennes riktiga hem.

Hon lever inte sitt riktiga liv. Stella är inte hennes riktiga namn. Stella blev vittne till ett mord, och har tvingats iväg från sitt hem och sin älskade pojkvän Reed. De är förbjudna att ha någon som helst kontakt. Nu befinner sig Stella i Nebraska, i ett vittnesskyddsprogram. Stella kan inte dölja sin ilska över att hon ska behöva genomlida en hel sommar bland bönder och cowboys på vischan. Hon är iskall mot allt och alla, inte bara den pensionerade polisdamen hon flyttat in hos.

Men så en morgon vaknar hon av att grannkillen Chet klipper gräs utanför hennes fönster. Chet är otroligt snygg och charmig mot sin vilja blir Stella förälskad i honom. Men ingen på den lilla orten kan någonsin få veta vem Stella egentligen är. Hennes liv är redan i fara, och risken för att bli upptäckt ökar för varje liten detalj hon berättar om sig själv. Tiden går, och hon börjar känna sig tryggare. Men det kan bli hennes sista misstag. Faran finns mycket närmare än hon tror.
 


Mina tankar
Detta är den första boken som jag läser av Fitzpatrick och jag kan redan nu säga att jag kommer läsa fler av hennes böcker! För det första så är den väldigt lättläst och spännande och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå för Stella. Handlingen är intressant, men jag hade gärna velat läsa mer om hennes trasiga relation till sin mamma, den var väldigt intressant men jag gärna velat veta mer.

Jag tycker bara att man får lära känna karaktärerna på ett ytligt plan, den enda karaktär man verkligen får lära känna är Stella och även om hon är intressant hade jag också önskat att man fick lära känna Carmina, Chet och framförallt Stellas mamma bättre.

Förutom att Ljug för mig är spännande så tycker jag om Fitzpatricks skrivsätt och jag gillar humorn som finns med också.

Jag tycker att detta är en rätt så ny genre (YA-thriller), åtminstone i Sverige.. Tidigare har det mest funnits mysterier och deckare för unga, men denna typ av bok känns ny och fräsch för mig för jag kan inte minnas att jag läst thrillers som riktat sig till ungdomar förr.

Det är ett otroligt driv i berättelsen och den var svår att lägga ifrån sig. Det är väldigt bra underhållning för stunden och det var precis vad jag behövde just nu.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.    

6 kommentarer:

  1. Då måste du läsa Black Ice. Kände precis detsamma efter att ha läst den boken som du gjorde med denna. Längtar tills jag får sätta tänderna i Ljug för Mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Black Ice är jag nyfiken på, verkar också riktigt bra :)

      Radera
  2. Bra recension! Den låter verkligen riktigt spännande :)

    SvaraRadera
  3. vad är budskapet i den bock

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...